Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument neemt vaker huismerk in plaats van A-merk, toch ziet Procter & Gamble de omzet stijgen

P&G verkocht minder, maar noteert dankzij hogere prijzen toch een omzetstijging én hoger brutowinstmarge.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Procter & Gamble (P&G) blijft last houden van prijsbewuste consumenten die A-merken vaker links laten liggen en goedkopere huismerken kopen. De fabrikant achter was- en verzorgingsmiddelen van merken als Gillette, Pampers, Ariel en Always verkocht minder producten. Dat de omzet toch steeg, was vooral aan hogere prijzen te danken.

related partner content for mobile comes here

De omzet steeg het afgelopen kwartaal vier procent na een correctie voor effecten van wisselkoersen, overnames of de verkoop van bedrijfsonderdelen. Maar de hoeveelheid verkochte zeep, scheermesjes of luiers daalde net als in voorgaande zes kwartalen. De volumedaling was ook sterker dan analisten gepeild door persbureau Bloomberg hadden verwacht.

Minder hevige prijsstijgingen

Tussen oktober en eind december zijn de prijsstijgingen bij het Amerikaanse concern minder hevig geworden. In doorsnee werden producten van P&G vier procent duurder, terwijl dat in het voorgaande kwartaal nog zeven procent was.

De omzet kwam in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar uit op 21,4 miljard dollar (19,7 miljard euro). Daarop boekte het Amerikaanse concern een winst van 3,5 miljard dollar, twaalf procent minder dan een jaar eerder. Die daling was vooral te wijten aan afboekingen, onder andere op de waarde van scheermesjesmerk Gillette.

Graaiflatie

Zonder deze incidentele posten was het bedrijf juist winstgevender. Ook de brutowinstmarge steeg verder, wat P&G voor een deel aan de hogere prijzen dankte. Kostenbesparingen hielpen ook mee bij die hogere marge. Maatschappijbreed is er steeds meer discussie over bedrijven die hun winstmarges verhogen terwijl ze met prijsverhogingen de inflatie aanjagen. Politici als de linkse Amerikaanse senator Bernie Sanders wijzen daarop, maar ook binnen de Europese Centrale Bank gaan beleidsmakers na in hoeverre sprake is van zogenaamde graaiflatie.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in