Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarktprijzen 2023 10 procent hoger dan in 2022

Volgens marktonderzoeker NielsenIQ, verbraken supermarkten vorig jaar omzetrecord na omzetrecord.
Interieur Albert Heijn in Haarlem
Interieur Albert Heijn in Haarlem
© Shutterstock
Interieur Albert Heijn in Haarlem
Interieur Albert Heijn in Haarlem
© Shutterstock

Supermarkten hebben vorig jaar omzetrecord na omzetrecord verbroken, constateert marktonderzoeker NielsenIQ, die dat toeschrijft aan de duurdere boodschappen. Zo kwam de totale omzet over 2023 voor het eerst boven de 50 miljard euro uit. Ook de inkomsten tijdens Kerst en Pasen waren niet eerder zo hoog in Nederland. Toch gingen er minder artikelen langs de kassa's.

related partner content for mobile comes here

De gemiddelde prijzen in de supermarkt lagen in december bijna 10 procent hoger dan in dezelfde maand in 2022. Vooral tabak, suiker en snoep werden duurder, stelt NielsenIQ. Maar hier tegenover staat een algehele daling van het verkoopvolume van bijna 3 procent.

Energieprijzen

In heel vorig jaar kwam de omzet een kleine 8 procent hoger uit op 50,1 miljard euro. De onderzoekers wijzen naar de gestegen energieprijzen en grondstofkosten als de belangrijkste oorzaken. Daarom hebben de supers hun prijs stevig moeten verhogen.

Keerzijde is dat de consument door al die duurdere boodschappen extra op zijn uitgaven is gaan letten. NielseIQ merkt ook dat mensen relatief vaker naar huismerken grijpen.

Winnaars en verliezers

De cijfers van NielsenIQ wijzen uit dat Jumbo's marktaandeel is gezakt van 21,4 naar 21,1 procent, ondanks dat de keten er wel elf vestigingen bij kreeg. Grote rivaal Albert Heijn wist zijn winkelbestand evenwel met bijna veertig locaties op te voeren en zag zijn marktaandeel toenemen van 36,7 naar 37,1 procent. Het marktaandeel van Lidl, de nummer drie op de lijst, bleef stabiel op 10,6 procent. In onderstaande tabel de verschuivingen in marktaandeel ten opzichte van vorig jaar:

NIELSENIQ VRIJGAVE MARKTAANDELEN 2022-2023

Bron:
Bron: NielsenIQ Scantrack

-Supermarkt is inclusief online verkopen
-Spar bestaat uit Spar Buurt, Spar City, Spar University en Spar Express
-NielsenIQ heeft de methodologie voor het meten van Lidl verbeterd waardoor het aandeel van 2022 is herzien

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in