Overslaan en naar de inhoud gaan

S4 Capital rekent in tegenstelling tot de concurrentie nog niet op een herstellende adverteerdersmarkt

Topman Sir Martin Sorrell is pessimistischer dan de concurrentie, die zich onlangs uitsprak over verwachte groei.
Miniatuurvoorbeeld
© Adformatie
Miniatuurvoorbeeld
© Adformatie

S4 Capital, het moederbedrijf van onder meer Media.Monks, rekent er niet op dat adverteerders dit jaar fors meer gaan uitgeven dan vorig jaar. Topman Sir Martin Sorrell verwacht dat de netto-omzet van zijn bedrijf op jaarbasis met vier procent daalt en het operationele winstmarge tussen de tien en elf procent zal schommelen. Sorrell is pessimistischer dan veel concurrenten, die uitgaan van een aantrekkende adverteerdersmarkt.

related partner content for mobile comes here

'Geen verbetering in 2024'

'Na vier jaar van zeer sterke groei was 2023 een moeilijk jaar, beïnvloed door volatiele macro-omstandigheden en daarom voorzichtige bestedingen van klanten, vooral die in de technologiesector, en van kleinere projectmatige opdrachten', meldt Sorrell in een statement. Vorig jaar ontsloeg S4 Capital daarom enkele honderden medewerkers. De financiële resultaten in het vierde kwartaal zijn in lijn met de verwachtingen, maar de topman waarschuwt voor te veel optimisme voor 2024. 'Hoewel het nog vroeg in het jaar is, verwachten we niet dat 2024 een macro-economische verbetering zal laten zien, en de voorzichtigheid van klanten met betrekking tot marketinguitgaven zal waarschijnlijk aanhouden, hoewel niet op het niveau van vorig jaar, aangezien de rentetarieven waarschijnlijk in de loop van de tijd zullen dalen.'

Concurrentie is optimistischer

De 78-jarige Sorrell, tientallen jaren ceo van bureaugigant WPP en nu verantwoordelijk voor onder meer Media.Monks, weet waar hij over praat. Toch deelt niet iedereen zijn verwachtingen. Concurrent Dentsu rekent erop dat adverteerders dit jaar 4,6 procent meer uitgeven dan vorig jaar, vooral dankzij groei in digital advertising, retail media en connected tv. Ook GroupM voorziet groei, namelijk 5,3 procent. Magna houdt zelfs rekening met 7,2 procent groei. De verwachte groei schrijven ze onder meer toe aan politieke verkiezingen (en bijbehorende advertentie-uitgaven) en sportevenementen als het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen.

Lees ook het interview dat Adformatie vorig jaar had met Sir Martin Sorrell over vijftig jaar in het vak

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in