Er is te veel en kiezen is onmogelijk, zo concludeert MarketResponse na ondervraging van 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Uit het onderzoek blijkt dat de consument lijdt.
Met name bij wat meer gecompliceerde producten, vindt men het aantal keuzemogelijkheden veel te groot.
Op dit punt steekt mobiele telefonie met kop en schouders boven de andere producten uit. De vele combinaties en mogelijkheden qua abonnementen gaan een ruime meerderheid van de Nederlanders boven de pet.
In het algemeen stelt de Nederlander het overigens op prijs om veel keuze te hebben (60 procent stelt dit op prijs, 19 procent niet), maar tegelijk ziet men vaak door de bomen het bos niet meer (58 procent beaamt dit).
Aan de respondenten zijn twee concrete situaties voorgelegd: het kiezen van een zorgverzekering en een internetaansluiting.
44 procent geeft aan moeite te hebben met het kiezen van de juiste zorgverzekering. 42 procent zou wel hulp willen hebben als men een nieuwe internetaansluiting zou moeten kiezen.
In het onderzoek is voor twaalf productcategorieën gevraagd of men het aantal keuzemogelijkheden: te veel, precies goed of te weinig vindt.
Voor alle categorieën geldt dat het aantal keuzemogelijkheden eerder te veel dan te weinig wordt gevonden.
Bij mobiele telefonie abonnementen, zorgverzekeringen, internetabonnementen en producten als snacks en frisdranken, is zelfs minimaal de helft van de Nederlanders van mening dat er te veel keuzemogelijkheden zijn.
Het segment mobiele telefonie abonnementen spant de kroon: 70 procent vindt dat daarin te veel keuzeaanbod is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!