Voor de miljoenen die verder willen kijken dan ‘Red mijn Tienerdochters Horrorvakantie!’ of ‘Help mijn Man is Potloodventer’ heeft onze Publieke Omroep voldoende redenen van bestaan.
Pareltjes als Tegenlicht, Labyrint of Dokument over neonatologie zijn niet tokkieproof genoeg om in een commerciële jungle te overleven. Ze zouden sneuvelen op het altaar van het grote geld. Net als de pieptoetmuziek van Vrije Geluiden en de door de massa gemeden schoonheid van een NTR Podium springsprongdans.
Maar er zijn meer reden om de kanker die commercie heet op afstand te houden. Kassa en Keuringsdienst moeten ongehinderd hun spitwerk naar ondeugdelijke producten kunnen doen en TrosRadar moet Loden Leeuwen uitdelen, zonder te bijten in een hand door wie ze wordt gevoed. En verder mogen onze journaals niet in handen vallen van sjeiks of oligarchen. De invloed van de Oranjes op de NOS is erg genoeg.
In de strijd om te overleven hebben onze omroepbobo’s wel wat rare marketingsprongen gemaakt. Zo moesten Nederland 1 t/m 3 per se worden omgebouwd tot NPO 1 t/m 3. Dat zou beter positioneren. Iets dat ik zomaar zeer betwijfel. Dat NPO.nl een ton moest kosten is wel bekend. De postduif van wie de URL was, wist blijkbaar precies hoe je semi-ambtenaren met een positioneringswens van hun belastinggeld moet ontdoen. Het ontwikkelen van de vele logo’s in frisse Apple iOS 7-kleuren liep eveneens in de papieren. En dat in tijden van keiharde bezuinigingen op programma’s en vakmensen.
De nieuwe NPO-commercials roepen ook wat vragen op. Zo is het kinderliedje ingezongen door een jongeman wiens gejeremieer klinkt alsof zijn testikels tussen een bankschroef zitten en bevatten de filmpjes uitsluitend beelden die op de commerciële zenders thuishoren. Voetbal, streetdance en iemand die een autoruit inslaat?
Maar het ergerlijkst vind ik, hoe ons televisiebeeld er in het NPO-tijdperk uit gaat zien. Linksboven staat straks BNNVARA of TROSAVRO en rechts staat NPO 1. Elf letters en één cijfer waar je voortaan van voor, van achter, van links of van rechts doorheen moet proberen te kijken om iets van al die NPO-kwaliteit te kunnen zien. Gekkenwerk.