Coca-Cola is wereldwijd de bekendste sponsor van het WK-voetbal in Brazilie. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos in 26 landen onder zo'n 15.000 mensen.
Hun werd gevraagd om zoveel mogelijk van de officiële FIFA-partners en de officiële sponsors van WK 2014 noemen. Meer dan de helft van de mensen (52%) die aangaven het sportevenement te kennen, noemde de naam van Coca-Cola als een van de sponsors.
Het sportmerk Adidas, dat al sinds mensenheugenis aan het WK is verbonden en de ballen levert voor de eindronden werd door 41% van de mensen genoemd.
Niet-sponsors genoemd als sponsor
De grootste verrassing was echter niet zozeer de herkenning van de sponsors van het WK, maar het feit dat er ook veel niet-sponsors werden genoemd. Zo eindigde Nike op een derde plaats met 37%, terwijl het geen sponsor van het WK is. Ook niet sponsor-Samsung werd vaak genoemd (32%), meer nog dan de wel-sponsor Sony (29%). Zie voor een overzicht onderaan dit stuk.
Corruptie
Verder bleek uit het Ipsos-onderzoek dat 76% van de ondervraagden vindt dat het WK zich meer bekommert om sponsoring dan om de sportiviteit. Een derde is het hier zelfs zeer mee eens. Slechts een derde (35%) denkt dat de organisatie en voorbereidingen van het WK vrij van corruptie zijn; van de Brazilianen is 16% het hiermee eens
Vermelde merken
De meeste vermelde Sponsors van het evenement: Adidas (41%), McDonalds (34%), Visa (34%), Sony (29%), American Express (21%), Hyundai-Kia Motors (20%), Emirates (18%), Budweiser (15%), Johnson & Johnson, (15%), Castrol (13%), Continental (10%), Oi (4%), Yingli Solar (2%) en Moypark (2%).
De meest vermelde niet-sponsors: Nike (37%), Samsung (32%), MasterCard (31%), Puma (23%), Toyota (22%), Volkswagen (19%), Philips (18%), Canon (17%), Vodafone (16%), P&G (15%), Carlsberg (11%), Barclays (10%) en AIG (6%).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!