Chordify: slaat direct de juiste toon aan

Tenzij je over een absoluut gehoor beschikt, zul je heel wat tijd moeten uittrekken om een muziekinstrument te leren bespelen. Tijdrovend is vooral de akkoorden achter je favoriete nummer ontcijferen en ze keer op keer moeten stopzetten en terugspoelen. Gijs Bekenkamp bedacht daarom samen met een groep wetenschappers en muzikanten Chordify.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is een gratis dienst die is ontwikkeld voor maar vooral door muziekliefhebbers. Nummers uit je eigen .mp3- of .mp4-bibliotheek en ook muziek(video’s) via  Deezer, YouTube, of Soundcloud- zet je direct om in akkoorden. Technisch betekent het dat Chordify akkoorden afleidt uit het audiosignaal en ze op de juiste maat weergeeft in een eenvoudige player. Praktisch maakt Chordify muziek meespelen leuker en eenvoudiger.

ISMIR
In oktober 2012 lanceerde Chordify al hun bètaversie op de jaarlijkse conferentie van , dat onderzoek doet naar manieren om digitale muziekgegevens en metadata te doorzoeken en ordenen. Concepten als de muziekaanbeveler Last.fm en muziekherkenner Shazam zijn ontdekt via dit internationale platform. “Op ISMIR werd Chordify enthousiast ontvangen, dus waagden we de volgende stap”, zegt . “De officiële release volgde vier maanden later op, het Eurosonic-Noorderslag festival. Hier konden we de bezoekers kennis laten maken met ons platform door de hun favoriete bands uit de line-up te ‘chordifyen’. Komende editie breiden we de samenwerking met het Groningse muziekfestival uit.”

Toegang tot ieder nummer
Gijs: “De concurrentie is enorm. Naast al het analoge materiaal dat officieel wordt uitgegeven, zijn online veel fragmenten te vinden met akkoorden. Je kunt daarbij vooral kiezen uit een database van populaire nummers. Het voordeel van Chordify is dat je toegang hebt tot ieder nummer – dus ook muziek die net uitgekomen is, Nederlandstalige nummers, en de nichemarkt van minder bekende bandjes en singer-songwriters. Bovendien blijkt, gelukkig voor ons, dat het algoritme achter Chordify en de eenvoud van ons systeem lastig is na te bootsen.”

Simplexity
Dat algoritme werkt op basis van een verwachtingspatroon. Het luistert naar de frequentie en selecteert dan verschillende akkoordkandidaten. Kansberekening bepaalt het akkoord dat aan de gebruiker wordt aangeboden. “Dat is heel interessant voor ons om te volgen, maar de gebruiker heeft daar weinig aan. Die wil gewoon snel kloppende akkoorden.” Daarom stortte Gijs zich samen met zijn collega – beiden hebben een grafisch design-achtergrond – op het ontwerp en navigatie van de website. “Simplexity zoals wij dat noemen is daarbij het doel.”

Community creëren
Chordify blijkt vooral nauwkeurig bij westerse popmuziek – daar heeft het 75 tot 95% van de akkoorden goed. Bij andere toonsystemen is de foutmarge groter. Hier wordt op een slimme manier aan gewerkt: “We voegen de mogelijkheid toe om de resultaten handmatig aan te passen. Zo voeden we een zelflerend algoritme en werken we aan een hechte gebruikerscommunity. We hopen daarbij op de verkoop van meer premiumaccounts. De vastegebruikersgroep kan bovendien een goede marketingtool zijn in de strijd met vergelijkbare diensten.”

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie