#eSx9M1K4c8qA" target="_blank">Freakin’ incredible, fantastic, #gref" target="_blank">'the only game I want to play'. Zo omschrijven internationale media de uitvinding van Simon van Cleeff (links op de foto). Met zijn digitaal innovatiebureau Capitola VR bouwde hij het populaire smartphonespel Pokémon GO om tot een app voor de Microsoft HoloLens. Vijf vragen aan Van Cleeff.
Een HoloLens, wat is dat?
“De HoloLens is een Mixed Reality bril. Waar gebruikers bij een Virtual Reality bril volledig van de buitenwereld zijn afgesloten, kun je met een HoloLens door transparante glazen de fysieke wereld ook nog zien. Daar wordt een ’virtuele laag’ overheen geprojecteerd. Met handgebaren kun je de verschillende tools en applicaties van de HoloLens besturen.”
Waarom gingen jullie aan de slag met de HoloLens en Pokémon GO?
“We hebben de HoloLens vorige week dinsdag ontvangen. We wilden direct met de bril aan de slag en op dat moment was de Pokémon-hype zo’n beetje op zijn hoogtepunt. Omdat Pokémon GO ook een extra laag over de fysieke wereld legt, maar dan via je smartphone, leende het spel zich perfect voor een HoloLens-applicatie. Het was voor ons een soort 'Research and Development'. We konden zo ontdekken hoe de bril werkt en wat de mogelijkheden zijn om er apps voor te ontwikkelen.“
Hoe lang duurde het om de app te maken?
“Het duurde in totaal zo’n anderhalve dag. We moesten uitzoeken hoe de bril werkt, hoe we er apps op konden zetten en hoe we interactie konden toevoegen. Om Pokémon GO te spelen, moet je bijvoorbeeld Pokéballs kunnen schieten. Op je telefoon doe je dat door te swipen, maar met de HoloLens gebruik je je arm."
Hoe werkt de app?
"De HoloLens scant de omgeving met maakt een soort van onzichtbaar 3D-model. De bril weet dus precies of er objecten in de kamer staan. Hierdoor kunnen Pokémons onder tafels zitten of achter stoelen. Met ons prototype, kun je in de virtuele omgeving rondlopen en Pokémons vangen door met Pokéballs te schieten. Schieten doe je met een handgebaar. Ons prototype laat zien hoe je een dergelijke game voor de smartphone om kan zetten naar een game voor een Mixed Reality bril."
Wat verwacht je in de toekomst van de HoloLens?
"De bril biedt een scala aan mogelijkheden, vooral als het apparaat straks wat gebruiksvriendelijker en betaalbaarder is. Ik denk dat dit soort hardware de komende jaren enorm aan populariteit wint. Met een Mixed Reality bril ben je volledig handsfree. De hologrammen voegen een extra dimensie toe aan de echte wereld. En die dimensie kun je manipuleren. Ik zie veel mogelijkheden, maar er zijn ook nog flink wat obstakels te overwinnen. Denk bijvoorbeeld aan kwesties rondom veiligheid en privacy."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!