In 2000 maakt Leendert Mulder zijn entree in Cannes. In Jimmy’z organiseert hij de Cannes Cannes Club, met de partners Ulla Models, Czar, Beats Included en Valkieser, een groot feest dat duurt tot 6 uur ’s ochtends. Dat smaakte naar meer.
‘Je had toen de feesten van Condor, de Shots Party en natuurlijk het Massive-event op het strand. Ik raakte na dat eerste feest in gesprek met Hans Brouwer, eigenaar van Massive. Ons event had het goed gedaan en in plaats van de strijd aan te gaan met concurrenten wilde hij juist de krachten bundelen. We richtten Usual Suspects op en elk jaar groeide het aantal events dat we in Cannes deden.’
Tachtig keer Cannes
Mulder stapt er in 2007 uit, maar houdt niet op met de Cannes-evenementen. In de loop der jaren leert hij meer mensen kennen en zijn er steeds nieuwe partijen die van zijn diensten gebruikmaken. Zo bouwt hij, behalve een imposant netwerk, een schat aan ervaring op.
‘In vijftien jaar tijd ben ik wel meer dan tachtig keer naar Cannes gevlogen’, rekent Mulder uit. ‘De Nederlanders, en inmiddels ook de buitenlanders, weten me allemaal te vinden. Net als de locatiehouders in Cannes: bij Leendert moet je zijn.’
Leo
Omdat de naam Leendert in elke taal anders dan de Nederlandse onuitspreekbaar is, noemt hij zich Leo. Sinds twee jaar werkt hij als eenpitter onder de naam Leo_Q, worldwide production & events consultancy.
Cannes is zijn enige Europese klus, vanuit zijn huis in Cambodja doet hij veel events in Indonesië en Singapore. ‘Omdat ik mijn jeugd heb doorgebracht in Zuid-Frankrijk heb ik een grote passie voor de Côte d’Azur. En de business in Cannes is echt iets bijzonders. In hart en ziel ben ik ondernemer en een echte evenementenman. Elk jaar is het weer knallen.’
Extra lamp
Wat hij doet is eigenlijk niet meer dan de basisconstructie leveren voor een event, stelt hij. Hij is een soort puppeteer: met zijn kennis en zijn netwerk brengt hij verschillende klanten bij elkaar, koppelt locaties aan events – of andersom, en zorgt dat diverse teams en disciplines onder zijn sturing het creatieve product van zijn klant uitvoeren.
Mulder: ‘Voor een extra lamp of slinger moet je dus bijbetalen. Ik ga alleen over de basis, de productie. Welke kleur randje iemand op zijn invite wil, daar bemoei ik me niet mee. Wel met alle facilitaire en logistieke zaken.’
Massive-feest
De budgeten van de evenementen waarbij Mulder is betrokken varieert enorm. Het kleinste kost zo’n 15 duizend euro (‘een klein drankje en een muziekje’) en de klappers schuiven zeker anderhalf tot twee ton. Om even het Massive-feest aan te halen: daar werken al tachtig man achter de schermen, van geluidstechnicus en beveiliger tot barman en promomeisje.
Extra spannend is het Massive-feest op het dak van het Palais. ‘Voor het eerst in achttien jaar niet op het strand’, zegt Mulder. ‘Ongekend! Maar ook de IAA Cabana Breaking Boundaries is iets waar ik enorm naar uitkijk. Geweldig initiatief van Kyra Roest, hopelijk wordt het een groot succes.’
Sprinten
Zijn koffers zijn gepakt. Hij wil er graag bij zijn als de bouwers beginnen. Zijn team komt later. ‘Het Uur U is aangebroken, nu gaan we sprinten. Mijn voornaamste route ligt tussen het Palais en Long Beach, en dat dan minstens honderd keer op en neer deze week.’
Dus dat versleten pad op de Boulevard de la Croisette? Dat is Leendert Mulder.
Dit artikel staat in Adformatie 13