'Bureaus moeten stoppen elkaar naar beneden te trappen' INTERVIEW

Wanneer ADCN vandaag met veel bombarie een nieuwe missie aankondigt, is de eerste vraag die zich toch opdringt: alweer? In hoeverre verschilt die missie van de nieuwe weg die ADCN twee jaar geleden zou inslaan? We vroegen het ADCN-voorzitter Lode Schaeffer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer aandacht voor educatie, een betere samenwerking met de VEA en BVA, in die nieuwe missie staan veel voornemens die we al vaker gehoord hebben.
‘Die punten zijn inderdaad vaker aangestipt, maar nooit daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Door de structuur van de ADCN te veranderen en het meer als een bedrijf gaan benaderen, kunnen we ervoor zorgen dat het deze keer niet bij mooie praatjes blijft.’

Geen woorden maar daden, deze keer?
‘Precies. We gaan op zoek naar een managing director die de ADCN op full time basis zakelijk gaat leiden. Tot nu moesten we het te veel hebben van enthousiastelingen het bestuur er naast hun gewone baan bij deden. Dat is niet meer genoeg. Als we echt iets willen bereiken, zullen we mensen moeten aanstellen van wie de focus bij de ADCN ligt en die ook echt verantwoordelijkheid dragen voor doelstellingen die over drie jaar moeten zijn behaald.’

En wie gaat die mensen betalen?
‘Als we de ADCN op een effectievere manier willen gaan runnen, dan zullen we ook op zoek moeten gaan naar commerciële mogelijkheden om meer inkomsten te genereren. ADCN moet voor meer staan dan het aantal borrels dat we van het ledengeld kunnen organiseren. Vanaf nu gaat het erom dat we concrete doelen stellen en creatieve manieren vinden om die te bereiken.’

En die concrete doelen zijn..?
‘Het voornaamste doel van deze missie is: van Nederland één groot succesvol reclamebureau maken.’

Dat klinkt eerder zeer abstract.
‘Het gaat erom dat Nederlandse bureaus zich meer met elkaar verbonden moeten gaan voelen. We moeten gaan begrijpen dat we alleen samen het ‘merk Nederland’ op internationaal niveau naar een hoger plan kunnen tillen. Als een ander Nederlands bureau een prijs wint, is dat goed voor de reputatie van Nederlandse bureaus in z’n geheel.’

En nu gunt niemand elkaar het licht in de ogen?
'Je ziet in Nederland vaak dat het succes van het ene bureau met enige afgunst door andere bureaus wordt bekeken. Dat is jammer. Als Nederlandse bureaus elkaar in Cannes tijdens jurysessies naar beneden gaan zitten trappen, wat straal je als land dan uit naar de buitenwereld?’

Hoe weten we straks dan of deze grote verbroederingsmissie van de ADCN is gelukt?
‘Als er over drie jaar bijvoorbeeld meer Nederlandse leeuwen worden gewonnen in Cannes, een groter aantal internationale opdrachtgevers voor Nederlandse bureaus hebben gekozen, een serieuze academie is opgezet voor jonge creatieven en er meer samenwerkingsverbanden zijn tussen bureaus, dan zijn we een eind op de goede weg.’

Hebben zich al mensen gemeld die deze ambitieuze missie willen gaan leiden?
‘Het profiel staat al op de website en Facebook-pagina van de ADCN. Er is al een aantal aanmeldingen binnengekomen en de kwaliteit daarvan stemt zeer optimistisch.’

Voelt u zich geroepen om de missie van de ADCN tot een goed einde te brengen? Klikvoor het complete functieprofiel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie