Educatieve tv-programma’s zijn er volop, educatieve games staan nog in de kinderschoenen, merkte Cristian Bello. Namens Studio Krok ontwikkelde hij Bomberbot. Cristian: ‘Het ontwikkelen van deze IT-vaardigheden geeft kinderen intellectuele mogelijkheden die zij de rest van hun leven kunnen inzetten. Bomberbot leert ze logisch en strategisch nadenken én laat hun creativiteit de vrije loop.’
Programmeren, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen
Spelers ontwerpen hun eigen robot, en geven deze een naam. De robot kan zich ontwikkelen tot een grotere en geavanceerdere robot, naarmate je meer speelt en verder in het spel komt. Je bestuurt de robot met een eenvoudige visuele geprogrammeerde taal in plaats van een cursor, controller of joystick. Het uitgangspunt is dat kinderen spelenderwijs rekenkundig denkvermogen ontwikkelen. Van belang voor later, maar nu nog nauwelijks gestimuleerd. Bomberbot laat kinderen zien dat computerprogrammeren meer is dan saaie codes.
Docenten bijspijkeren
Op scholen in Rotterdam en Amsterdam heeft Bomberbot al voet aan de grond. Dat betekent ook: docenten bijspijkeren. Cristian: ‘We krijgen enthousiaste reacties, maar het blijkt dat docenten soms IT-kennis missen. Inmiddels ligt er een handleiding.’ Desalniettemin moeten we sleutelen en customizen om tot een advies op maat te komen; tenslotte gebruikt niet iedere basisschool dezelfde computers. Op veel scholen in Nederland worden bijvoorbeeld nog oudere computers gebruikt. Ook hierop kan Bomberbot worden gespeeld. Een volgende stap is het bouwen van een applicatie voor op tablets en smartphones. . ‘We zien namelijk ook dat veel basisscholen de overstap maken naar de iPad. We maken van Bomberbot naast de browserversie een app, die moet begin komend schooljaar af zijn.’
Internet is veilig en leuk
‘We willen dat ouders en kinderen inzien dat het internet een heel veilige en leuke omgeving is om jezelf te ontwikkelen en je fantasie tot leven te wekken’, licht Cristian toe. ‘Kinderen leren het best als ze worden uitgedaagd. Daarom kunnen ze eigen levels ontwikkelen en op het web delen met andere spelers. Zo verhogen ze de moeilijkheidsgraad voor elkaar.’
Compleet en meertalig
Studio Krok was niet de eerste die het belang van het bijbrengen programmeerkennis inzag. 10% van de basisscholen in de VS besteedt er aandacht aan. Cristian: ‘Daar werken ze met het open source-programma MIT Scratch. Weinig interactief en ik heb wel wat aan te merken op de creatieve vorm. Ook is het uitsluitend in het Engels. Wij werken aan een complete en meertalige game. Momenteel ondersteunen we, naast Engels, Nederlands en Spaans.’
Andere plannen behelzen een premiumversie, die, ook buitenschools, meer levels en multiplaying biedt. ‘Pas als dit is uitontwikkeld, overwegen we de stap naar de rest van Europa.’
Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Fan van dit concept? Breng dan je stem uit op dit concept en wie weet wint Bomberbot de Publieksprijs. Stemmen kan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!