Nee, natuurlijk gaat het over de prijsoorlog. AH is deze begonnen, ondanks het feit, dat het door GFK gemeten prijsimago nog nooit zo goed was. Lidl moest gestopt worden. Die snoepte teveel AH omzet weg. Joop Holla had dat al eerder berekend. €500 mio potentiele AH omzet vloeide vooral voorin de week weg naar Lidl. Natuurlijk door hun lage prijzen, maar vooral ook door hun prima AGF. Ok, duidelijk, maar daar heb je geen prijsoorlog voor nodig. Gewoon spectaculaire vers aanbiedingen voorin de week, zou je zeggen … Het zou zomaar kunnen dat het AH om de bijvangst van deze actie gaat … Jumbo raken … Zeg dat dan …!
Nee, dat kun je inderdaad beter niet doen. Jumbo is de underdog (en daar houden wij Nederlanders van, Jumbo is sympathiek, AH heeft Piekema, die het in de nieuwste commercial weer ouderwets goed uit de verf komt, maar Jumbo is authentiek. Jumbo is een familiebedrijf en niet in handen van anonieme, geldbeluste aandeelhouders. Dat AH het Lidl moeilijk wil maken, begrijpen de consumenten, maar Jumbo aanvallen … Jumbo is bijvangst. Iedereen weet hoe goedkoop Lidl is en als je aangeeft, dat je die op prijs wilt verslaan, dan zegt dat wat over jouw prijsniveau. Jumbo zal reageren. Dat deden ze al, met een prima advertentie. Maar ook werd gesleuteld aan de prijzen (laagste prijs). En dat doet pijn. Dat kan AH langer volhouden, dankzij hun riante winstmarge van zo’n 6%. Die wordt vooral gehaald op het Private Label en de grote vers omzet. En juist op die punten heeft Jumbo nog een slag te maken. Dus timing is belangrijk, als je grootste concurrent nog in een aandacht opeisende ombouw operatie zit.
En misschien had AH ook nog wat andere bijvangst in gedachten. Kijk naar de reactie van een formule (Plus) door van fabrikanten marge compensatie te vragen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!