Bertelsmann begint opnieuw online boekwinkel

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het kan verkeren. In de van gisteren een bericht dat het Duitse mediaconcern Bertelsmann wederom marktleider wil worden in de online verkoop van boeken in Nederland, bijna drie jaar nadat het verkocht.

Boekenclub ECI, dat nog wel eigendom is van Bertelsmann, heeft hiervoor de webwinkel gelanceerd.

Bol.com werd in 2003 verkocht door Bertelsmann. Dat er spijt is over die beslissing en daarom nu Cosmox wordt gestart, wordt door woordvoerster Hanneke Lutz van Cosmox tegenover de Volkskrant ontkend. ´Het is nu een heel andere markt dan een paar jaar geleden. Internet is tegenwoordig veel meer geaccepteerd. Je kunt de markt niet met die van vroeger vergelijken.´

'Het paste toen in de strategie om Bol.com te verkopen', reageert directeur Daniël Ropers van Bol.com. 'Wellicht is er spijt bij Bertelsmann, maar het had weinig zin toen om bij de verkoop van alle Bol-filialen in Europa de Nederlandse winkel wel in handen te houden.'

Ropers zegt dat de komst van Cosmox 'geen bedreiging' vormt voor Bol. 'De online verkoop van boeken is nog steeds een groeiende markt. We hebben sinds onze start in 1999 al een aantal nieuwkomers gezien, met name online boekwinkels die zich sterk specialiseren.'

Cosmox concentreert zich op de Nederlandstalige markt. De internationale concurrentie is zwaarder dan de concurrentie in Nederland. In Nederland en België is zeker plaats voor nog een webwinkel, meldt Bertelsmann.

Bol.com verkoopt volgens Ropers ruim de helft van alle boeken die in Nederland via internet worden besteld. In tegenstelling tot Cosmox heeft het ook andere productgroepen, zoals dvd's, games en elektronica. Vorig jaar boekte Bol.com een omzet van 70 miljoen euro, een groei van 40 procent, aldus Ropers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie