Maar met al die apps wordt het steeds lastiger om op te vallen. De gedachten die sommige bedrijven bezitten van ”mijn app wordt toch wel gedownload want mensen houden van mijn merk” blijkt uit onderzoeken niet te kloppen. (bijv. hoe Oxfam Novib dit heeft duidelijk gemaakt.
De meeste merken scoren laag en als mensen een merk gebruiken is het niet direct gezegd dat ze ook daadwerkelijk de applicatie van dat merk gebruiken. Wanneer je tevens een deze op de markt lanceert is het niet direct gezegd dat je op dat moment over een gehele mobiele strategie beschikt. Juist door verschillende kanalen te testen krijg je een inzage in wat wel en niet werkt en deze kanalen zullen dan ook individueel geoptimaliseerd moeten worden. Maar het belangrijkste is dat de juiste strategie aansluit bij de doelgroep en het segment.
Wanneer je van plan bent om een app op de markt te brengen bepaal dan in zekere zin je KPI’s (key perfomance indicators) waarvan het raadzaam is om niet 10 KPI’s te hebben maar een top 5 met daarin duidelijk geformuleerd hoe je dit kan realiseren. Naast de KPI’s is het naar mijn idee goed om (MKC’s) Minimum Key Criteria te bepalen wat de applicatie moet bezitten om de kwaliteit te waarborgen. Hier een lijstje met een aantal criteria waar je aan zou kunnen denken:
1. Interactie Is er sprake van een duidelijke interactie? Weet je als gebruiker waar je naar toe moet navigeren? Is de responstijd snel genoeg?
2. Snelheid Wat is de snelheid van de applicatie? Draait deze ook vloeiend op oudere smartphone modellen? Wordt alle content snel geladen?
3. Gebruikersvriendelijkheid Als ik de app voor het eerst open weet ik dan wat ik moet doen? (neem in het achterhoofd ‘a designer is not a typical user’). Is het narratieve verhaal logischerwijs opgebouwd?
4. Design Klopt het design met de doelgroep voor ogen? Is het juist opgebouwd? Zijn de beelden van hoge kwaliteit.
5. Social Is het inloggen via sociale media mogelijk? Kan ik het delen met andere? Kan ik feedback geven aan de provider?
Om direct een beeld te krijgen of iets wel of niet gaat werken kun je het beste in een prototype software gaan bouwen om een beter beeld te krijgen. App cooker is bijvoorbeeld een software programma dat op iPads werkt. In dit programma kun je ontwerpen en kan kijken of de interactie klopt.
Final stage:
Wanneer je klaar bent om je ‘kindje’ te lanceren houdt dan rekening met een aantal tips om deze succesvol te lanceren.
· Bepaal je succes, wat is je uiteindelijke doel?
· Maak een video van hoe je applicatie werkt en de benefits ervan. (bijv. met iShowU HD kan je dit professioneel in kaart brengen).
· Bepaal waar je wilt zijn. Analiseer je data, benchmark je data en zorg voor hoge ratings en distribueer eventueel je.
· Zorg in de eerste weken dat er over je app geschreven wordt in het nieuws, blog post, Facebook.
· Betrek de gebruiker en vraag naar ervaringen en feedback.
· Investeer in nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen.
· Adverteer je applicatie online.
Artikelen gebruikt voor het schrijven van dit artikel.
http://www.nu.nl/gadgets/2946385/evenveel-apps-in-google-play-als-in-app-store.html
http://www.creativebloq.com/web-design-tips/mobile-apps/best-ipad-apps-1233629
http://mashable.com/2011/12/05/mobile-app-launch-tips/
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!