Bij een maandblad is dat al snel drie tot vijf weken. En dan gebeurt er in de tussentijd het een en ander. De markt en de perceptie op een aantal zaken verandert. Of hij of zij verandert van baan....
Zo hebben we in TVM10 een interview met Bas Verheijen.
Dat is de marketing manager van Albert Heijn.....sorry.....manager formule management van Albert Heijn.....sorry.....directeur marketing van Schuitema....C1000.
Toen we hem interviewden was Verheijen marketing manager, maar we waren nog niet vertrokken of hij had al een andere baan bij AH.
Dat laatste konden we nog verwerken. En deze week verschijnt het interview en heeft hij zijn boeltje gepakt bij AH en is marketing directeur van Schuitema (C1000) geworden. Verheijen maakt een mooie promotie en is de opvolger van René Bakker.
Ja, jammer. We kunnen alleen maar lezen dat Verheijen in zijn laatste interview als AH-marketeer, vooral Tesco als inspiratiebron noemt:
'Vijf jaar geleden was ons huismerk (het huismerk van AH dus...red.) een beetje verstopt, toen zijn we goed naar Tesco gaan kijken. Ik denk dat we ondertussen zelfs een transparanter huismerkarchitectuur hebben dan Tesco. En een paar maanden terug was ik bij Giant-Carsisle en dan zie je dat zij hun winkelexecutie enorm goed voor elkaar hebben. Van hun schappen straalt de versheid en inspiratie je tegemoet.'
Valt er nog wat te leren van de Nederlandse formules?
'Je kunt van iedereen wel iets pikken. Kijk naar de wijze waarop Jumbo de grote boodschappentrip faciliteert. Plus weet heel goed jongerenthema's te vinden. Of de value communicatie van Dirk.'
Wat is vooral de bijdrage geweest van jouw afdeling aan de herrijzenis van Albert Heijn?
'Eigenlijk vind ik dat wij de afgelopen vijf jaar helemaal niet zoveel bijzonders hebben gedaan. Ik ken mijn afdeling graag een enorme rol toe, maar in feite zijn we gewoon teruggegaan naar de positionering van Albert Heijn zoals die al honderd jaar bestond. De essentie is het alledaagse betaalbaar houden en het bijzondere bereikbaar maken; dat hebben we gewoon weer opgepakt. Dat is niet zo knap.'
Albert Heijn is machtig. De consument ziet zijn, misschien wel zeer geliefde, C1000 filiaal veranderen in een AH. Dat kan doorslaan in een negatief sentiment.
'Het is een risico en een discussie die we al jaren voeren. Als je groeit moet je steeds beter differentiëren want anders leidt dat tot verschraling en dan zijn mensen terecht ontevreden. Ons imago meten we continu en we proberen mensen binnen te krijgen en dan te bewijzen dat zij beter af zijn met ons dan bijvoorbeeld met die C1000.
'Dat is helemaal niet zo makkelijk, wij moeten daar ook heel erg op letten, maar ik denk dat we dat tot nu toe redelijk goed doen. Als je maar niet de arrogantie hebt van ik ga overal hetzelfde doen en ik gooi er weer zo'n blauwe winkel tegenaan. Je moet blijven bedenken wat je met een nieuwe winkel beter kan doen dan dat wat er zat.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!