Vraag was hoe je dat inzichtelijk maakt, presenteert, hufterproof ‘bezoekbaar’ maakt. Stichting Domplein koos voor een ‘bezoekersbeleving’ van deze eerste permanente, openbare opgraving in Nederland met een soort ruimtelijke constructie; een ondergronds pad dat alle plekken en ruimtes van het belevingsverhaal verbindt. DOMunder opende in juni 2014 zijn deuren.
intelligent solution
De ‘ervaring’ (bullshitbingowoord, maar het kan niet anders) laat zich lastig uitleggen. Het is een bezoek écht meer dan waard en werd door de stichting uitbesteed bij een opmerkelijk consortium van een bureau voor creatieve consultancy en belevingscommunicatie, in samenwerking met een architectenbureau. JDdV Architecten ontwierp de ruimtelijke constructie. Bezoekers kruipen bij DOMunder in de huid van de archeoloog en dalen af onder het Domplein. Met een interactieve zaklamp gaan ze op zoek naar de archeologische overblijfselen die de verhalen van het Domplein vertellen. De creatieve consultants, Tinker imagineers, kregen er gisteren in Londen de Museums + Heritage Awards for Excellence 2015 voor. DOMunder werd benoemd tot beste internationale project. ‘We loved the innovative and creative use of technology which was an intelligent solution to the challenge of interpreting archaeology, successfully creating a sense of place and bringing structural foundations to life’, aldus de jury. Knappe prestatie, voor een Nederlands project, dat in eigen land 'een beetje' publicitaire aandacht kreeg.
De Awards van de Museums + Heritage Show worden toegekend aan voortrekkers in de erfgoedsector, en honoreren expertise en innovatie bij musea, galerieën en attracties in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. Een bezoek brengen kan nog steeds, het past in tien verloren minuutjes van een bezoekje aan de Stichtse en levert een ervaring - echt - die tot bescheidenheid stemt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!