Eén van onze e-commerce klanten vroeg ons of wij naast de algemene lessen die we uit data halen, ook een goed klantbeeld kunnen creëren. Zeker wel! Wij zijn de harde transactiedata gaan analyseren en interpreteren om deze daarna te koppelen aan Mosaic Huishouden, ons consumentenclassificatiesysteem, waarin we de ruim 7 miljoen huishoudens van Nederland in kaart hebben gebracht. De meest interessante uitkomsten deel ik in een serie blogs voor Adformatie. Deze keer kijk ik op welke dag de meeste online bestellingen plaatsvinden en licht ik een belangrijke consumentengroep uit: Kind & Carrière.
Verrassend genoeg worden de meeste online aankopen gedaan op doordeweekse dagen. Op woensdag worden bijna twee keer zoveel online aankopen gedaan als op een vrije zaterdag. Maar in het weekend worden wel de grotere online aankopen gedaan. De omzet op zaterdag of zondag is dan ook groter dan de omzet op maandag, dinsdag of vrijdag. En dat terwijl het aantal bestellingen op zaterdag en zondag toch beduidend lager ligt.
Consumenten hebben over het algemeen drukke weekenden en lijken dan alleen de tijd te nemen voor grote online aankopen. Bovendien is er in het weekend juist tijd om naar fysieke winkels te gaan. We zien dan ook dat de meeste online aankopen worden gedaan op werkdagen. Het gemakkelijke van online bestellingen is dat het weinig tijd kost en vanaf elke computer of smartphone mogelijk is. Daardoor is het dé manier om even snel dat boek te bestellen die je collega je heeft aangeraden of die paraplu te bestellen nu je voor de tweede keer al bent nat geregend op weg van huis naar werk.
Op maandag worden vooral kleine bestellingen gedaan. Op woensdag worden veel kleine aankopen gedaan en wordt er georiënteerd op grotere aankopen. ’s Avonds wordt er dan nog overlegd met de partner en dan worden deze aankopen op donderdag definitief gemaakt. Dit zorgt ervoor dat donderdag nog meer wordt omzet dan op woensdag.
Online ouders
Jonge gezinnen zijn veelal gericht op hun (jonge) kinderen en hun carrière. Vandaar dat we deze groep bij Experian wel Kind & Carrière noemen. Deze groep bestaat uit zo’n 561.000 gezinnen. Kind & Carrière is enorm online georiënteerd. Zij kopen veel online, vooral op woensdag en donderdag. Aan het begin en eind van de week zijn ze online minder actief. Bij deze consumentengroep is een van de ouders op woensdagmiddag thuis. Het moment om online aankopen te doen.
De frequentie waarmee zij bestellen is buitengewoon. In een gemiddelde week bestellen zij bijna twee keer zo vaak online als andere Nederlanders. Het gemiddelde orderbedrag voor een online bestelling is met €116,- redelijk laag, maar doordat zij zo frequent bestellen, is de totale omzet van deze groep enorm. Kind & Carrière is verantwoordelijk voor zo’n 20% van de online omzet, terwijl zij nog geen 8% van de Nederlandse bevolking uitmaken. Het meeste wordt er gekocht op woensdag: 17% van de omzet wordt op woensdag uitgegeven. Het minste wordt gekocht op maandag: 9% van de omzet wordt op maandag uitgegeven.
Naast de online mediaconsumptie van verschillende consumentengroepen, brengen we ook offline consumptie in kaart. Daarom sluit ik vandaag af met een offline tip. Wij weten van deze consumentengroep dat ze regelmatig huis-aan-huisbladen lezen. Als de groep ‘Kind & Carrière’ een belangrijke doelgroep voor je is, dan is het misschien goed om deze groep offline via huis-aan-huisbladen warm te maken voor je speelgoed, kinderkleding, elektronica of interieur.
Succes vandaag marketeers!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!