Tijdens de presentatie van de jaarcijfers laat Apple CEO Tim Cook wat meer los over zijn interesse en visie rond mobiel betalen: “We zijn geïntrigeerd door de mobiele betaalmarkt. Dit was ook één van de gedachten achter Touch ID.”
Bij de introductie van de iPhone 5S en 5C schreef ik over het vermoeden dat Apple zich zou gaan richten op mobiele betalingen, zeker als ze de toen nog gespeculeerde TouchID in de nieuwe iPhones zouden verwerken. Dat was in September 2013, inmiddels weten we dat de TouchID een onderdeel is van de iPhone 5S. Nu begint er steeds meer informatie naar buiten te komen over wat Apple voor plannen heeft met mobiel betalen.
Begin 2014 werd al bekend dat Apple een patent heeft aangevraagd voor een mobiel betaal systeem via Bluetooth. Een iPhone zou hiermee via bijvoorbeeld iBeacon contact kunnen maken met een POS (Point of Sale / Kassa) en zo een betaling in gang kunnen zetten. Volgens het patent wordt TouchID gebruikt voor de beveiliging van de transactie. Overigens wordt NFC ook als methode in het patent genoemd om contact te maken met de POS, maar gezien de kant die Apple opgaat met Bluetooth lijkt dat meer voor de hand te liggen. Voeg daar nog de App “Passbook” aan toe waar je naast je kortingskaarten straks ook je bankpasjes in kunt zetten en je hebt een digitale portemonnee die beveiligd is met je vingerafdruk waardoor het ook gelijk een veilige oplossing is.
Volgens speculaties is Eddy Cue, Apple’s iTunes & App Store Chief al in gesprek met leiders binnen de retail sector over het af kunnen handelen van betalingen voor fysieke goederen en diensten via Apple devices. Ook zou Jennifer Bailey, voorheen verantwoordelijk voor de online stores doorgeschoven zijn naar een nieuwe rol om de betalings tak op te richten.
Het is interessant om te zien hoe Apple zich gaat mengen in het gevecht om de mobiele betaler. Een gevecht wat nu al gevoerd wordt door partijen als Paypal, Square en Google, maar ook de Nederlandse banken richten zich in 2014 op mobiel betalen of “Tappen” zoals ze het noemen. Forrester schat dat Amerikanen in 2017 $90 miljard uit zullen geven via mobiele betalingen tegenover $12.8 miljard in 2012. Volgens Denee Carrington van Forrester Research is Apple de slapende reus in de wereld van (mobiele) betalingen. "They have the capability; they just haven't tied it all together."
Als Apple zicht gaat mengen in mobiele betalingen voor fysieke goederen zal dit zeker een grote impact gaan hebben. Ik verwacht dat de adoptie van mobiel betalen voor consumenten in een stroomversnelling zal komen. Het is daarom ook belangrijk voor retailers om dit nauwlettend in de gaten te houden. Er liggen mooie kansen, zeker in combinatie met iBeacon om een nauwere band op te bouwen met de consument.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!