Dat in februari Apple zijn deuren uiteindelijk in Amsterdam opende zal niemand ontgaan zijn. De winkel aan het Leidseplein was namelijk voer voor onder meer bloggers. Waar er in Europa al veel Apple stores waren, hebben wij er toch een tijdje op moeten wachten. Maar het is dan ook niet zomaar een winkel. Het is gelijk het parade paardje geworden van Europa voor Apple door meer Apple producten te verkopen dan waar dan ook, door als eerste winkel in Europa de mogelijkheid te bieden de producten zelf af te rekenen via een App, maar ook door de grootste Genius Bar van alle Apple stores neer te zetten.
Echter door het hele Apple verhaal is het nieuws van een nieuwe Starbucks op het Rembrandtplein een beetje op de achtergrond verdwenen. Maar ook voor Starbucks geldt dat er al vele filialen waren geopend voordat Nederland eindelijk aan de beurt was. Nu zijn er inmiddels al meerdere geopend in Nederland, dus zo speciaal is een nieuwe extra vestiging niet. Ware het niet dat deze vestiging de allereerste conceptstore is van Starbucks in Europa. Het is hiermee gelijk het grootste filiaal van Europa, worden er hier nieuwe koffie’s getest en getwitterd als de American Cookies uit de oven komen.
Over beide merken is uiteraard al genoeg geschreven, maar het is interessant als je ziet hoe Amsterdam langzaam ontdekt wordt door buitenlandse ketens.
Zo las ik vandaag het verhaal van Saturn in de Adformatie. Één van de grotere elektronicaretailers van Europa en zusje van Media Markt. Saturn zal namelijk in mei zijn deuren open van zijn flagship store. En je kan het uiteraard al raden, waar anders dan in Amsterdam zal dit plaatsvinden. Tot vorige week had ik nooit van Saturn gehoord, tot ik in Duitsland opeens voor een groot Saturn gebouw stond. Dit terwijl ze toch al 10 filialen in Nederland hebben. Maar deze flagship store zal opvallen door zijn grote met een winkelvloer oppervlakte die groter is dan een voetbalveld en tevens zal het het startsein worden van een ATL campagne(s).
Ok, dus Amsterdam is in de mode! Echter waar blijven de modemerken dan? Volgens de geruchten zal er nog dit jaar een Abercrombie & Fitch winkel zijn deuren gaan openen in Amsterdam. Dit nadat Engeland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Duitsland en België ons al zijn voor gegaan. De keten die afgelopen week nog in het nieuws kwam doordat ze het personeel push-ups laten doen bij het niet goed vervullen van de taken, zal echter wel met wat spectaculairs moeten komen om ons nog te verrassen. Apple en Starbucks bedankt, we zijn namelijk verwend geworden! De winkel moet dus minimaal het grootste filiaal van Europa zijn, vier straten verder al te ruiken zijn of de meeste modellen hebben rondlopen.
Al met al zijn het goede ontwikkelingen in Amsterdam. Het is goed om te zien dat Amsterdam voor deze grote ketens interessant terrein is, maar ook door deze ketens internationaal gezien meer allure krijgt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!