Het RAB organiseert in juni 2015 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten worden beoordeeld.
In deze eerste periode (mei-juni 2014) won Amstel 0.0% Radler (hier te beluisteren). De radiocommercial is gebaseerd op de gelijknamige televisiecommercial.
Dit is wat respondenten over de commercial zeiden in het onderzoek:
- 'Aantrekkelijk, leuk om naar te luisteren, actueel.'
- 'Beeldend beschreven, leuk gebruik actualiteit.'
- 'Een heldere commercial. Doet een beroep op je voorstellingsvermogen. Je leeft je in.'
- 'Tja... bier en wielrennen... een leuk bedacht idee!'
- 'Goed verstaanbaar, niet te druk, en fijn om naar te luisteren.'
In de komende maanden zullen de andere genomineerden worden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Onderzoeksverantwoording
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel heeft in opdracht van RAB onderzoek gedaan naar de beste radiocommercial van de periode mei-juni 2014. Totaal 1.045 Nederlanders van 13-64 jaar hebben 20 radiocommercials beoordeeld. De totale steekproef is representatief voor de Nederlander van 13-64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 10 t/m 12 juli 2014.
Over RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!