Premium

American Apparel onder vuur om ´sexualised depiction’ kindmodel

Advertising Standards Authority haalt uit naar ranzig modemerk na online ad met model dat jonger dan 16 lijkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Amerikaans modemerk American Apparel, dat al een had na verschillende keren te zijn aangesproken op sexueel té expliciete reclame, heeft opnieuw de grenzen van het betamelijke overtreden. Zo oordeelt althans de britse equivalent van de Reclame Code Commissie. Steen des aanstoots is ditmaal een erg jong model dat op tamelijk ondubbelzinnig sexueel getinte wijze wordt ingezet om de kleding aan de man te brengen.

De ASA noemt het gedrag van American Apparel onverantwoord. Het modemerk gebruikte een model dat jonger lijkt dan zestien en waarvan het naakte achterwerk goed zichtbaar is in een shoot die was bedoeld om een Lips Print Cotton Spandex Sleeveless Thong Bodysuit te verkopen. American Apparel verdedigde zijn afweging overigens door te stellen dat het model in werkelijkheid 20 is en dat de uiting in lijn ligt met eerdere en andere content in vergelijkbare reclame. Daarop reageerde de ASA door te stellen dat haar uitstraling wel degelijk jonger is en dat het publiek dat ook zo zou percipieren. En met dat gegeven in het achterhoofd oordeelde de ASA dat de uiting kan worden opgevat als een reclame die een kind seksualiseert en als aanstootgevend kan worden opgevat.

Bron: Marketingweek

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie