Daarnaast wil de Amerikaanse Advertising Standards Authority dat American Apparel bij toekomstige advertenties ‘enige verantwoordelijkheid in acht neemt’.
De ban betreft twee uitingen voor de back to school-campagne, die verschenen op de website en op Instagram. De beelden betroffen foto’s van bukkende meisjes in korte rokjes, onderbroek zichtbaar, waarbij de suggestie werd opgewekt dat het een schooluniform betrof.
De ASA ontving 2 klachten over de advertenties; de uitingen werden onder andere bestempeld als aanstootgevend en onverantwoordelijk.
American Apparel claimde dat de beelden niet expliciet of pornografisch waren, en dat de modellen niet negatief werden neergezet. Het bedrijf voegde eraan toe dat ze verschil maken tussen print of andere traditionele media, en de beelden die ze voor de website en social media gebruiken. Want: “American Apparel staat bekend op zijn provocatieve beelden, en mensen die op de website en social media-kanalen komen, doen dat met een ‘opt-in’”, aldus het bedrijf.
De ASA was het hier niet mee eens. In beide beelden lag immers de nadruk op de billen van het model, en niet op de kleding die werd gepromoot. Daarnaast was het volgens ASA waarschijnlijk dat mensen in de beelden een schoolmeisje zouden herkennen; de uitingen sexualiseerden schoolgaande meisjes op ongepaste wijze. Daarnaast vond men dat de beelden seksistisch waren en beledigend voor vrouwen, ongeacht de opt-in claim van American Apparel.
De uitingen mogen dus niet meer verschijnen. Daarnaast moet American Apparel bij toekomstige uitingen meer verantwoordelijkheid tonen, dus geen beelden gebruiken die mensen erg zouden kunnen beledigen.
Bron: Campaignlive.co.uk
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!