De e-commerce gigant heeft patent aangevraagd voor wat het ‘anticiperend verzenden’ noemt. Het bedrijf claimt dat het zijn klanten nu zo goed kent dat het verzendingen kan organiseren nog voor de klanten hun bestellingen plaatsen.
'Techniek kan de leveringstermijnen verder inkorten en het bezoek aan fysieke winkels ontmoedigen', schrijft de Wall Street Journal. In het patentdocument geeft Amazon aan dat de vertragingen die plaatsvinden tussen de bestelling en de levering ‘klanten ervan kan weerhouden zaken te kopen bij online winkels.’
'Het lijkt erop dat Amazon voordeel wil halen uit de enorme hoeveelheid data die ze hebben,', zegt Sucharita Mulpuru, een Forrester Research analyst. “Op basis van alles wat ze weten van hun klanten zouden ze vraag kunnen voorspellen door uiteenlopende variabelen te analyseren.'
Uiteraard kunnen Amazons algoritmes soms fout zijn, wat dure retourkosten veroorzaakt. Om die kosten te minimaliseren denkt Amazon eraan om klanten kortingen te geven of zelfs de niet bestelde goederen cadeau te doen.
‘Pakketten aan klanten cadeau geven kan de goodwill tegenover Amazon vergroten,’ aldus het document
Het is niet duidelijk wanneer Amazon de nieuwe technologie wil gaan gebruiken. Wel past het in het straatje van andere nieuwe ontwikkelingen. Zo werd eind vorig jaar bekend dat Amazon overweeg om drones te gaan inzetten voor het afleveren van pakketjes .
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!