#AIA13 Concept van de week – Songflow: muziek in samengesmolten verkoop en promotie

Iedereen met muzikale aspiraties kan terecht bij onlinemuziek distributeur Songflow. Het platform waar je je repertoire wereldkundig kunt maken, zonder aangesloten te zijn bij een muzieklabel. Songflow deelt de muziek via populaire diensten zoals Spotify en iTunes, en schept zo nieuwe kansen om muziek te vermarkten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Oprichter en CEO van is Thomas van Wijk. Als manager van een band en als voormalig stagiair bij een grote muziekmaatschappij spreekt hij uit eigen ervaring. “Beginnende artiesten komen vaak moeizaam op gang. De vele platforms voor muziekdistributie vind ik allesbehalve gebruiksvriendelijk. Het kan simpeler en transparanter. Songflow biedt daarvoor de ruimte.”

Continu beschikbaar
Songflow is gefundeerd op wat onlinemuziekdiensten als iTunes en Spotify doen: wereldwijd nummers distribueren. Songflow-gebruikers betalen daarvoor een vast bedrag van vijf euro per liedje per jaar. Je behoudt daarbij al je rechten en je ontvangt 100% van de digitale download- en streamopbrengsten. Is dat vaste bedrag geen drempel voor beginnende artiesten, de groep waarop Songflow mikt? Thomas: “Artiesten willen geld verdienen, maar hun primaire behoefte is het publiek bereiken. De toenemende populariteit van streamingdiensten als Spotify geven een impuls. Je bent continu beschikbaar.”

‘Elke dag een pareltje’
Songflow is een open portal, zonder selectie aan de poort. Elk digitaal deuntje kan worden aangemeld en gedistribueerd. Thomas: “Verrassend goed, zo kan ik de kwaliteit van de aanmeldingen wel betitelen. Bijna elke dag roept er wel iemand op kantoor dat we weer een pareltje binnen hebben.”

Kwaliteit waarborgen
Maar hoe waarborg je kwaliteit als iedereen zijn of haar composities kan tentoonspreiden? “Bij Songflow onderscheiden we technische en creatieve eisen. Samen met de artiesten zorgen we dat het materiaal technisch in orde is. Aan de creatieve kant stellen we ons heel neutraal op. Omdat artiesten bij ons, in tegenstelling tot bijvoorbeeld SoundCloud, een investering moeten doen om een liedje online te plaatsen, merk je dat ze hun oeuvre serieus nemen. Zij gaan eerst bij zichzelf na of de muziek goed genoeg is om het wereldkundig te maken en zo hun investering terug te verdienen”.

Stap verder dan concurrenten
Songflow is anders dan concurrenten zoals . Thomas: “Contentdistributeurs 1.0 werken zo: gebruikers uploaden via een onlineformulier muziek, voeren gegevens in, betalen een bedrag en het liedje wordt bijvoorbeeld, via iTunes verkocht. Wij gaan een stap verder. Wat gebeurt er op het moment dat de muziek te koop komt? Hoe is de relatie tussen de gebruiker en zijn fans? Met Songflow koppelen we de muziek makkelijk aan de fanbase en onderhouden we de relatie met het publiek via social media.”

‘Talk = listen = $’
Thomas ziet de trend dat muziek de smeerolie wordt van het web, wat de reden is om muziek ‘sociaal’ te maken. Interessante nieuwe muziek delen we via Facebook en Twitter. Het zijn appetizers waardoor mensen zin moeten krijgen in meer. We geven nooit in een keer hele albums vrij, alleen losse tracks. Het principe is de aandacht van fans trekken en vasthouden via ‘talk = listen = $’. Er wordt over je werk gepraat, je bereik wordt groter en steeds meer mensen kopen je muziek. Je bouwt als artiest je eigen community. Elke keer als het liedje gedeeld, gedownload of gestreamd wordt, ontvang je geld. Promoten en verkopen zijn samengesmolten bij Songflow.”

Duizend gebruikers
In negen maanden tijd hebben zich duizend artiesten aangesloten bij Songflow, en daar komen er wekelijks dertig à veertig bij. Onder hen zijn , veel te horen op 3FM, en , die schitterde op Curaçao North Sea Jazz. Thomas: “We zijn nu op een punt dat we gebruikersgegevens kunnen gaan duiden, bijvoorbeeld om te voorspellen welke artiesten succesvol gaan worden.” Ook wil Songflow in gaan spelen op de nieuwe muziekindustrie. “Na jaren van grote krimp en zwaar weer is de bodem nu wel bereikt, denk ik. Nu vindt de transitie plaats naar een serviceverleningsmarkt. Op die trend willen we inspelen. In de toekomst willen we een heel dienstenpakket aanbieden om artiesten in elke fase van hun carrière te helpen”, aldus Thomas.

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Fan van dit concept? Breng dan je stem uit om Songflow kans te laten maken voor de Publieksprijs.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie