De wereldwijde social commerce-industrie gaat drie keer sneller groeien dan de traditionele e-commerce-sector, verwacht organisatieadviesbureau Accenture. Social commerce betekent dat de consument zijn volledige winkelervaring - van productkennismaking tot betalen - via een socialmediaplatform als Facebook, TikTok of Instagram doet. Socialmediaplatforms zetten hier steeds meer op in, merken en commercebureaus ook.
Jongeren achter social commerce-stijging
Accenture verwacht volgens deze studie dat de omzet uit social commerce stijgt van 434 miljard euro (2021) naar ongeveer 1 biljoen euro in 2025. Een biljoen is de overtreffende trap van een miljard en wordt aangeduid als 1.000.000.000.000 euro. De omzet uit social commerce gaat volgens Accenture de komende jaren vooral komen uit Brazilië, de Verenigde Staten, China en India.
Het bedrijf rekent erop dat met name Millenials en Gen-Z de social commerce-beweging gaan aanjagen. Samen zijn zij in 2025 goed voor 62 procent van de wereldwijde social commerce-uitgaven, aldus de studie.
Angst voor financiële schade
Van de ondervraagde consumenten (met uiteenlopende leeftijden) voor de studie, doet 64 procent nu al social commerce-aankopen. Een merendeel zou geneigd zijn om op deze wijze vaker aankopen te doen bij kleinere bedrijven. De helft van de ondervraagden zegt bang te zijn dat social commerce-aankopen niet goed beschermd zijn of niet terugbetaald worden bij retournering.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!