Top 10 Best E-Commerce
Boodschapp: bewust voeding kiezen, met productinformatie
Morgenwerk: 100% online-uitzendbureau
My Order: snel, simpel en veilig bestellen in de horeca
Plingh: slim bestellen via QR-codes
SafeDeal: veilig producten kopen of verkopen
Scoupy: de mobiele kortingsfolder
Smartcoupons: ouderwetse kortingsbonnen op je smartphone
Werk aan de muur: een uniek persoonlijk kunstwerk kopen
Wrap A Gift: digitale cadeaus inpakken en uitpakken
Yindo: online boeken lezen voor een bescheiden bedrag
Kan dit online? Ja, dit kan online
Twee concepten in de top 10 vonden een niche op het web, terwijl je hun markt daarmee niet direct associeert. Morgenwerk is het eerste 100% online-uitzendbureau van Nederland. Morgenwerk regelt alles, van contract tot facturatie en uitbetaling, 24/7. Met Wrap A Gift kunnen online-retailers hun digitale cadeaus laten inpakken. De ontvanger beleeft het plezier van het uitpakken in de browser van z’n desktop, tablet of smartphone.
Bestellen met gemak
De smartphone dient en bedient de mens. Zowel met Plingh als My Order plaats je eenvoudig een bestelling – op het terras, in de bioscoop en in hotels en restaurants. Met Plingh scan je de QR-code op tafel, met My Order vul je je tafelnummer in. Het grootste verschil tussen de twee is dat je met My Order je bestelling daadwerkelijk kunt betalen.
Online-kortingscoupons
Zowel Scoupy als Smartcoupons bieden online-kortingscoupons aan. De gebruiker kan met zijn smartphone voordeel in de buurt vinden en meteen gebruiken. Smartcoupons richt zich vooral op kortingen die grote bedrijven kunnen geven. De bonnen zijn te bekijken en te delen via social media. Scoupy focust zowel op grote retailketens als op lokale MKB en horeca die meer klanten in de winkel willen krijgen. Daarmee combineert het concept twee consumentengedragstrends: online oriënteren en lokaal besteden.
Van leesvoer huren tot weet wat je eet
Yindo is de Spotify voor ‘leesvoer’: je krijgt voor een gering bedrag toegang tot boeken en tijdschriften. SafeDeal zorgt voor betrouwbare transacties – het platform regelt zowel betaling, verzending en ontvangst van online gekochte producten, bijvoorbeeld voor aankopen via Marktplaats. Op Werk aan de muur koop je op aanvraag een uniek kunstwerk: je kiest een creatie en bepaalt zelf het materiaal, de afwerking en de afmeting. Boodschapp maakt voedingsmiddelen transparant en helpt je een bewustere keuze te maken. Producten worden met elkaar vergeleken op basis van samenstelling, prijs, smaak en populariteit. In 2015 wil Boodschapp alle producten van grote supermarkten verrijkt hebben met gebruikersinformatie.
Juryleden Best E-commerce
Net als bij de andere vier categorieën hebben de leden van de vakjury de uitdagende taak om uit de tien toppers een selectie te maken. Twee concepten per categorie gaan door voor de Blauwe Tulp van CMT, de beste vijf gaan door voor de Publieksprijs.
Bovenste rij v.l.n.r.
- Elwin de Valk, VP E-commerce @ Philips Consumer Lifestyle
- Erik Hoogenhout, Senior Manager @ Accenture
- Maud Stoltz @ Accenture
- Ray Pijpers, Partner @ Accenture
Onderste rij v.l.n.r.
- Dorianne Richelle, Client Partner @ Facebook
- Willem Sijthoff, Media Entrepreneur
- Tessel Jarigsma, Commercial Director Online @ T-Mobile
- Menno van Leeuwen, Sectorbankier Media & ICT @ ABN AMRO
Niet op de foto, wel in de jury:
- Marc Stubbé, Chief Commercial Officer @ Sanoma Media Nederland
- Oscar Kneppers, Oprichter @ Rockstart
- Guido van Nispen, Chief Financial Officer @ ANP
Morgen presenteer ik de top 10 van de vijfde en laatste categorie: Best Communications. Morgenavond pitchen alle vijftig genomineerden voor hun jury, in WTC Triple ACE, Amsterdam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!