ThirdSight is een samenwerkingsverband van medewerkers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en mediagroep BlueBubbleLab onder leiding van Ben van Dongen. Ben is ook CEO van ThirdSight. ThirdSight is ervan overtuigd dat de producten de potentie bezitten om marketing als vakgebied te transformeren, en elke boodschap voor een consument relevant te maken.
Camera’s herkennen mensen
Ben: “Onze technologie verschaft toegang tot een bron van informatie over persoonskenmerken, emotie en gedrag. Met ThirdSight kan een eenvoudige camera leeftijd, geslacht, kledingkleur en het aantal mensen herkennen, vaststellen waar iemand naar kijkt en hoe lang hij dat doet. In feite biedt dat een reeks toepassingen die eindeloos is.” Aan de basis van de concepten en software ligt veel goed gefundeerd wetenschappelijk onderzoek. ThirdSight heeft door nauwe samenwerking met de UvA toegang tot twintig jaar onderzoek op het gebied van kunstmatige intelligentie, machine-learning en algoritmes.
Tot nu toe ongekende informatie
Het betekent dat ThirdSight elke boodschap op elk digitaal medium voor elke consument interessant kan maken. Ben: “Het wordt steeds duidelijker dat massamedia niet werken. Een effectieve oplossing is hiervoor nog niet in zicht.ThirdSight dicht deze kloof door producten voor individuele en groepsanalyse aan te bieden waarmee tot nu toe ongekende informatie beschikbaar komt. Merken kunnen hun klanten beter dan ooit leren kennen, bedienen en zo een langdurige en wederzijdse relatie opbouwen.”
Groepen en individuen analyseren
ThirdSight maakt een waaier aan eenvoudig te gebruiken producten: van software, internetdiensten en apps tot pakketten waarmee programmeurs hun eigen software kunnen ontwikkelen. Ben: “Het zijn allemaal producten waarmee ThirdSight je op een ‘nieuwe’ manier naar mensen, hun gedrag en emoties laat kijken. Computers waren nog niet eerder in staat om zo zulke informatie te achterhalen. Het aanbod als geheel kun je splitsen in producten en diensten die enerzijds groepen en anderzijds individuen analyseren.”
Effect van reclame meten
Zo is het softwarepakket EmoVision gericht op individuele analyse. Het herkent emoties en oogbewegingen via een computer met webcam. Marktonderzoekbureaus die bijvoorbeeld een tv-spotje willen testen, kunnen de commercial uploaden en door hun panel laten bekijken. Terwijl de testpersoon kijkt, worden emoties en oogbewegingen gemeten. EmoVision herkent de zes basisemoties: vreugde, verdriet, angst, woede, verbazing en afkeer.
Ben: “De resultaten zijn na het onderzoek direct beschikbaar en kunnen worden gebruikt om het effect van reclame te analyseren. Heeft de commercial het gewenste effect op de doelgroep? Worden de juiste emoties gewekt? Is de lengte van acceptabel of ebt de interesse aan het einde weg? Wordt het logo wel bekeken? Doordat deze informatie nu beschikbaar wordt, kunnen commercials op tijd worden aangepast zodat veel geld kan worden bespaard. ThirdSight verhoogt zo de effectiviteit van reclame zichtbaar.”
Inmiddels zetten diverse marktonderzoekbureaus in de VS en daarbuiten ThirdSight in om de beweegredenen van consumenten beter te leren begrijpen.
Billboard-advertenties op maat
Met CrowdSight, het product voor groepsanalyses, kunnen digitale billboards – mits voorzien van een camera – optimaal gebruikt worden om doelgericht te adverteren. De camera herkent passanten, hun geslacht, leeftijd, stemming, aandachtspanne, kledingstijl en -kleur, en de groepsgrootte. Daarop wordt een advertentie of boodschap afgestemd.
Ben: “Het kan in toekomst de winkelervaring compleet veranderen: Wie een winkelcentrum betreedt, kan bediend worden met een perfect aangepaste shoproute, bijvoorbeeld via de smartphone. En wie voor een etalage kleding bekijkt, kan direct gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen.”
Win-winervaringen
Ben: “Uiteindelijk is het doel van ThirdSight om diensten te leveren die merken helpen om de wensen van hun consumenten te leren kennen en beter te bedienen, en tegelijkertijd consumenten de mogelijkheid te geven om hun stem te laten horen – of in dit geval: hun emoties te tonen. Ze hebben zo inspraak bij de ontwikkelingen van hun favoriete merken. Ik zie het als win-winervaring.”
Wat wil ThirdSight bereiken?
Ben: “Wij werken er hard aan de nummer één te worden en te blijven wereldwijd. ThirdSight heeft tot nu toe als bedrijf geen directe concurrenten. Wel bestaan producten die zich richten op een gedeelte van wat wij doen. In de VS is bijvoorbeeld een bedrijf actief dat zich richt op emotieherkenning, en daarnaast zijn diverse bedrijven in eye-tracking gespecialiseerd. Uniek aan ThirdSight vind ik dat we zaken combineren en dat de resultaten direct beschikbaar zijn – en niet alleen als doorsnee van de onderzochte groep, maar ook per individu. Het allerbelangrijkst: onze oplossingen moeten werken op apparatuur die gewoon in de winkel ligt. En dus niet alleen op supercomputers. Daar hebben we vanaf het ontwerp altijd rekening mee gehouden.”
Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.
Wil je stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot aan het Innovation Event. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel. Lees meer
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!