Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Pagefreezer: archiveert alle online content

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Websites komen, websites gaan. Communicatie tussen bedrijven en klanten, en overheid en onderdanen – alles gaat online. Iets terugzoeken kan lastig zijn. Bijvoorbeeld omdat je als ondernemer met behulp van oude reacties op je website een nieuw product op de markt wilt zetten. Of omdat je bewijs nodig hebt dat een instantie je verkeerde informatie heeft verschaft, en het conflict nu hoog oploopt. Of omdat een spraakmakende tweet ineens verdwenen is. Terug naar het papier dan maar? Welnee. !

PageFreezer is een cloudservice die websites, blogs en sociale media van bedrijven en overheid automatisch archiveert. Of, zoals ze zelf zeggen,‘de leidende oplossing voor het archiveren, beheren en ontsluiten van dynamische webcontent’.

Spider en harvesting

Je maakt een account aan, vult de URL in van de website, pagina of subsite die je gearchiveerd wilt hebben en hoe vaak dat moet gebeuren. John Jansen, oprichter van PageFreezer: “Websites archiveren kan op twee manieren. We hebben de ‘spider’ die één keer per dag een snapshot maakt. En we hebben ‘harvesting’, waarmee de pagina continu in de gaten wordt gehouden en elke verandering wordt vastgelegd. Pagefreezer kan beide, dus de klant mag kiezen. Vanaf dan gaat Pagefreezer automatisch de opgegeven websites archiveren.”

Juridisch bewijsmateriaal

Het unieke van PageFreezer is de dynamiek: je kunt alle archieven bekijken en erop klikken alsof ze nog live staan. Alles werkt: foto’s, films, pdf’s et cetera. Elk bestand heeft een digitale handtekening en tijdsstempel, op basis waarvan de gearchiveerde webpagina’s als juridisch bewijsmateriaal kunnen worden gebruikt. Door middel van uitgekiende zoekfuncties kan in het archief worden gezocht. Voortaan kun je terugkijken hoe jouw website eruitzag op een bepaalde datum of wat er op die dag op social media gebeurde.

‘Weten jullie dat…’

Voor bedrijven en overheden is PageFreezer om diverse redenen interessant. Een degelijk webarchief bijhouden kan een hoop problemen voorkomen. Een sprekend voorbeeld uit een rept over ene Jane Doe, die werkt voor een beursgenoteerde producent van mineraalwater. Ze is boos op haar baas en plaatst een tweet namens het bedrijf: “Weten jullie dat wij onze flessen gewoon met kraanwater vullen?”. Na vijf minuten heeft ze spijt van haar actie en verwijdert de tweet. In die korte tijd hebben duizenden mensen een retweet geplaatst, inclusief analisten op Wall Street. Journalisten duiken op het bericht. Het bedrijf is in rep en roer. ‘Over welke tweet hebben we het?’, ‘Wie heeft het bericht de wereld ingestuurd?’, ‘Geven de retweets exact het bericht weer dat is verstuurd?’, ‘Hebben we het bericht nog ergens?’. Maar de tweet is inmiddels verdwenen…

Regelgeving steeds strenger

Met PageFreezer zou het bedrijf zeer gemakkelijk het exacte bericht kunnen terugvinden, plus alle retweets. Voor overheden is het archiveren van webuitingen verplicht op basis van de Archiefwet. Voor het bedrijfsleven worden regels over verantwoording steeds strenger. John: “Wij werken veel voor financiële instellingen. Zij moeten zich logischerwijs aan strikte regels houden. Verkeerde cijfers online, al is het maar even, dat kan gigantische gevolgen hebben.” Het geeft zekerheid om altijd de juiste pagina’s te kunnen reproduceren. Om aan te tonen dat het maar om een paar minuten ging. En om aanklagers met verzonnen klachten van repliek te kunnen dienen. Jansen: ““ Bij een geschil is het erg gewenst als een bedrijf over wettig bewijsmateriaal beschikt”. Dan pakken ze PageFreezer erbij en kunnen ze meteen, en juridisch waterdicht, aantonen dat de aanklacht onterecht is.

Concurrentie in kaart brengen

Inmiddels wil PageFreezer zich ruimer profileren dan alleen met juridische mogelijkheden. Er kan zoveel meer. Marketeers kunnen websites van concurrenten archiveren. Bedrijfsanalisten kunnen komen te weten hoe in het verleden zaken zijn aangepakt, zodat toekomstige beslissingen onderbouwd kunnen worden. “En marktonderzoekers”, vult John aan. “Op community’s komen doelgroepen bij elkaar om heel veel te communiceren. Met PageFreezer kun je al deze gesprekken vastleggen en gebruiken om nieuwe producten naar wens van de klant te produceren. En inmiddels is de aan de slag met PageFreezer om content te archiveren voor historisch onderzoek.”

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Vijfentwintig daarvan hebben, verdeeld over vijf categorieën, een top 5-notering en zijn kanshebber voor de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Pagefreezer is kanshebber in de categorie Best Information. De prijsuitreiking vindt op 10 november plaats tijdens het Accenture Innovation Event in RAI Elicium. Kijk voor meer informatie over de awards .

Al gestemd voor de Publieksprijs?

Voor de Publieksprijs zijn 25 concepten in de race. Dat kan tot en met 9 november. Zet je netwerk in om je favoriet hoog te laten eindigen – als je gestemd hebt, kun je je stem eenvoudig delen via de bekende sociale netwerken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie