Foto’s, video’s, films, muziek – ‘de media’ storten het over je uit, en zeker op internet vaak nog gratis ook, en in een steeds hoger tempo. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, is MeeChannel een oplossing, Deze AIA-deelnemer biedt een online-aggregatiedienst om al je favoriete multimedia uitingen te stroomlijnen.
“Ik zag de enorme groei van het aanbod op internet en bedacht toen dat het handig zou zijn om alles wat je aanspreekt makkelijk te kunnen beheren”, vertelt Pieter Havermans, oprichter van MeeChannel. Onder het motto ‘channel your media with MeeChannel.com’ ging de bètaversie van MeeChannel.com op 1 juli 2011 live.
Net als tv-kijken
Als je je aanmeldt bij MeeChannel, dan krijg je een eigen netwerk: een dashboard waar je je favoriete kanalen aanmaakt. Pieter: “Uitgangspunt zijn kanalen, net als bij tv. Je zet bijvoorbeeld je vakantiefoto’s bij elkaar op kanaal 1, op 2 je favoriete Spotify playlist en 3 toont je favoriete YouTube-filmpjes. Dus je structureert wat je leuk vindt, en daarnaast kun je een abonnement nemen op kanalen van andere MeeChannel-gebruikers en MeeChannel zelf.”
Al 1500+ kanalen: publiek en freemium
MeeChannel onderscheidt publieke en freemiumkanalen. De publieke kanalen bevatten zogenaamde ‘user generated content’. Freemiumkanalen, zoals muzu.tv en uitzendinggemist, kunnen gratis aangeboden worden vanwege de advertenties. Inmiddels zijn er meer dan vijftienhonderd kanalen beschikbaar. Echt onderscheidend is MeeChannel vanwege de ondersteuning van alle multimediatypen: van RSS en Spotify tot Flickr en Picasa.
Social media-connecties
Uiteraard deel je je favoriete kanalen via social media. Pieter: “Dat is het begin. Later dit jaar willen we komen met een uitgebreidere Twitter- en Facebook-connectie. Zodat je straks een kanaal kunt aanmaken voor Facebook-foto’s en -video’s, zodat alle foto’s van je vrienden in dat kanaal terechtkomen. Daarnaast zijn we bezig met een widget die je in MeeChannel opneemt zodat je al je tweets voorbij kunt zien komen.”
App met play-to-tv
MeeChannel lanceert naar verwachting in september de app voor de iPad. Pieter: “Dat moet leiden tot meer leden, we willen groeien van vijftienhonderd naar twintig- à dertigduizend.” De app krijgt naast alle MeeChannel-websitefuncties als extra een play-to-tv-functie. Dat geeft de mogelijkheid om favoriete video kanalen door te zetten naar je tv. Pieter “Want uiteindelijk vinden steeds meer smart-tv’s hun weg naar de consument, het is belangrijk dat wij op deze verandering inspelen.”
Ledenaantal uitbreiden
Uitbreiding van het aantal leden is op dit moment het belangrijkst. “MeeChannel wil zo snel mogelijk groeien en het concept in de hele Benelux en de VS introduceren. Daarom is het belangrijk dat het een gratis dienst is”, zegt Pieter. “Het enige waar we waarschijnlijk een klein bedrag voor gaan vragen is de play-to-tv-functie.”
Multimedia-aanbieder van de toekomst
Een andere manier om te verdienen aan het MeeChannel-concept zijn advertenties, maar Pieter ziet meer heil in premium-tv-shows en video on demand (VOD) “Naar verwachting groeit de VOD-markt de komende jaren nog flink. Bovendien verandert de mediaconsumptie: het traditionele omroepbestel gaat hier langzaam in mee. Het ligt voor de hand dat alternatieve abonnementsvormen hun intrede doen. Met MeeChannel willen we inspelen op deze ontwikkelingen door ons te profileren als nieuwe multimedia-aanbieder.”
Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Wil je op MeeChannel stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. Bij de Accenture Innovation Awards 2012 is de stembus voor de Publieksprijs nu al geopend. Elke tweet, share en like vanaf de pagina’s met deelnemers op de Innovation Awards-website, telt als één stem. Wordt jouw favoriet genomineerd door de jury, dan wegen alle publieksstemmen mee. Lees meer
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!