Accenture Innovation Awards Concept van de Week – GoeieVraag.nl: dé plek voor vragen en antwoorden

Welk dier heeft de grootste ogen? Waarom praten mannen lager dan vrouwen? Hoe komt het dat ananas in blik bestaat uit allemaal exact even grote schijven? Waar kun je het meest voordelig vierhonderd dollar wisselen in Rotterdam? Een greep uit de vragen die voorbijflitsen op GoeieVraag.nl toen ik dit stukje schreef. De drukbezochte site bestaat in maart drie jaar. “Het viel ons op dat er online eigenlijk geen plek was waar je vragen direct beantwoord worden”, aldus ProductManager Hester Westerhof.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zoals kenmerkend voor goede ideeën blinkt het concept uit in eenvoud. GoeieVraag.nl verbindt vragenstellers met antwoordgevers. Je stelt een vraag en duizenden gebruikers kunnen direct helpen met een antwoord. Alles blijft bewaard, en daarmee zijn de antwoorden een bron van informatie voor wie een onlesbare dorst heeft naar kennis, en naar nieuwe vragen.

Stel je vraag aan heel Nederland
Behalve via de site zelf komen de vragen onder de aandacht via Facebook, Hyves, Twitter en een mobiele website. Daarnaast trekt de iPhone-app veel gebruikers. Maandelijks worden twaalfduizend vragen beantwoord.

Kennis voor en door anderen
En zo positioneert en presenteert GoeieVraag.nl zichzelf ook: als een platform met user generated content. Er is geen forum, geen ruimte voor vragen naar meningen – en dus geen discussie. Evenmin zijn inventariserende vragen waarop geen goed antwoord te geven is aanwezig. Het draait puur om kennis voor en door anderen. Een redactie met experts die het definitieve antwoord vaststellen ontbreekt. Als vraagsteller put je uit wat de community weet, en dat kan soms razendsnel gaan en veel reacties opleveren. Jij mag aangeven welk antwoord het beste is.

Doelgroep
De doelgroep van GoeieVraag.nl is iedere Nederlands sprekende bezoeker vanaf 16 jaar die een vraag heeft, of die een antwoord weet op een gestelde vraag. Hester: “Opvallend bij GoeieVraag.nl is dat het opleidingsniveau bovengemiddeld is. Ongeveer evenveel mannen als vrouwen zijn actief. Qua leeftijd zit de gemiddelde gebruiker rond de vijfendertig.” Internet, Gezondheid, Huis & Tuin, Eten & Drinken, Electronica en Wetenschap zijn de populairste vraagcategorieën op de website.

Laten zien wat je weet
De snelheid zit ‘m in de aard van de community: veel mensen met grote kennis op een bepaald terrein. De experts geven niet zomaar antwoorden, ze werken met bronvermelding zodat altijd te achterhalen is waar een antwoord vandaan komt. Juist het element van kennisdeling zorgt voor het enthousiasme over GoeieVraag.nl. Naast kennis opdoen en het puntensysteem is kennis etaleren een drijfveer om de site te blijven bezoeken. Inhoudelijk werkt GoeieVraag.nl samen met verschillende kennispartners: organisaties met expertise op bepaalde kennisdomeinen kunnen antwoord geven binnen categorieën. Voorbeelden van kennispartners zijn de ANWB, Meld Misdaad Anoniem en bibliotheken.

Punten en medailles scoren
Net als twee andere concepten die ik deze maand besprak – Foodzy en ShopWithYourFriends – zet GoeieVraag.nl gamification in. Je krijgt punten als je vragen beantwoordt, en een vraag stellen kost een paar punten. Daarnaast telt de inhoud: ieder communitylid kan antwoorden beoordelen met duimpjes omhoog en omlaag. Hoe meer punten je verdient, hoe hoger je niveau wordt, en hoe meer functionaliteiten voor je beschikbaar komen. De communityleden zijn zeer actief en beoordelen elkaar voortdurend. In alle categorieën kunnen de beste deelnemers bronzen, zilveren en gouden medailles winnen.

Google geeft ook antwoord
Door de positionering heeft GoeieVraag.nl geen concurrenten met een vergelijkbaar product. “Je zou zoekmachines kunnen zien als concurrent, maar dit is juist niet zo. Google geeft wel antwoord op vragen, maar je moet zelf op zoek naar het antwoord dat ergens verstopt staat in de resultaten. Bij ons krijg je direct antwoord. Dit onderscheidende vermogen maakt dat het concept van GoeieVraag.nl nauwelijks concurrentie heeft.”

Doelstellingen
Momenteel heeft GoeieVraag.nl 2,3 miljoen unieke bezoekers per maand. Doelstelling voor de komende tijd is om dit nog wat uit te breiden. Het grootste gedeelte van de bezoekers komt via Google. Als je daar een vraag stelt, is GoeieVraag.nl één van de eerste zoekresultaten. Het gebruik van het platform is daarmee vluchtig: een vraag, een antwoord, en weg. Terwijl het voor gebruikers juist ook erg leuk is om gebruik te maken van de andere functionaliteiten die GoeieVraag.nl aanbiedt!

Accenture organiseerde op 10 november 2011 de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie. 589 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. GoeieVraag.nl werd derde in de categorie Best Information. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven start in mei.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie