De fysieke winkel is en blijft het primaire verkoopkanaal, maar de sterkste groei gaan we via internet zien. Dat is althans de visie van ABN Amro, verwoord in een sectorbericht door Sonny Duijn (sector econoom) en Saskia van de Scheur (sector analist retail).
Gebruiksvriendelijk
Van de online aankopen in 2017 werd volgens ABN Amro 14 procent via een smartphone verricht. In 2016 was dit nog 10 procent. De bank concludeert dan ook: ‘Het is van belang dat online kanalen ook mobiel gebruiksvriendelijk zijn.’
Online en offline
Duijn en Van de Scheur benoemen drie kansen voor retailers. Om te beginnen, online als informatiebron. ABN Amro: ‘Stel informatie en producten aan beschikbaar stellen via het online kanaal. Ongeacht waar de consument het product zal kopen. In verschillende categorieën oriënteren consumenten zich online op een offline aankoop.’
Aanwakkeren
Ten tweede is het volgens ABN Amro een goed idee om latente behoefte aan te wakkeren met big data. Duijn en Van de Scheur adviseren om klantgegevens en koophistorie te verzamelen en gerichte voordelen te bieden zoals korting aan, afgestemd op kleding-, schoenmaat en merkvoorkeur. De bank: ‘Met relevante aanbiedingen latente koopintenties aanwakkeren.’
Stem van de klant
Voorts is het volgens Duijn en Van de Scheur een goed idee om continue feedback van klanten te verzamelen. Zo laat je als retailer namelijk de stem van je klanten gelden. ‘Daarmee kan je dienstverlening en inrichting van de digitale kanalen verbeteren.’
Meer bij ABN Amro
Beeld: 123rf
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!