Waarom ga je naar Cannes?
‘Absoluut vanwege de inhoud van het Lions Innovation programma. Het is een fantastische tijd om in te werken en nooit eerder liepen visies, gedachtegoed en meningen over de toekomst zo uiteen. Voor mij is een festival als dit de manier om eigen ideeën vonken te geven. De beste talks zijn degene waarvan ik halverwege in gedachten afdwaal en de woorden van sprekers inspiratie voor nieuwe ideeën geven. Het liefst ga ik weg met een gevulde notitieblok met krabbels die nauwelijks gaan over de onderwerpen op het podium, maar wel zijn gestart door woorden van sprekers.’
Waarover gáát Cannes eigenlijk, of waar zou het over moeten gaan?
‘Eerlijk? Ik weet het niet, ik ben een Cannes-Rooky. Ik had het idee dat digitale bureaus als Kaliber Interactive daar niet ècht thuishoren, maar dat geldt inmiddels niet meer. Waar het over zou moeten gaan? Het harde werk om uit impulsen inspiratie te halen, uit inspiratie sterke ideeën te ontwikkelen en uit ideeën werk te maken dat problemen oplost. We popelen om straks te ontdekken of het daar werkelijk om gaat.’
Waar wil je straks in Cannes in elk geval bij zijn?
‘Bob Greenberg van R/GA en Ben Jones van AKQA on stage. Beide drijvers van de nieuwe orde in ons vakgebied. De beweeglijkheid van hun bureaus om mee te deinen met de dynamiek van de nieuwe wereld is fantastisch. Daarvoor moet je beschikken over zintuigen die gericht zijn op het onzichtbare in de tijdgeest. En een goede mix van creativiteit, moed en overtuigingskracht om de conventionele wereld mee te nemen op ontdekkingsreis.’
Wat zijn je favoriete cases, zowel internationaal als nationaal?
‘Pfoe! Er gebeurt zoveel moois, we zijn kinderen in een snoepwinkel. Om wat te noemen uit de verre uithoeken van ons vak: Dismaland van Banksy, The Next Rembrandt van ING en J. Walter Thompson, Collapse van UBI, de promo van Hello Play:
The interactive Punchbag van Thijs Biersteker, de collaboratie tussen Addblock en Amnesty International, de mini-docu Nike Masters of Air, Toyota’s nifty radiocommercial die Siri activeert:
De FastForward Chrome Plugin van Mini, Sea Hero Quest van Alzheimer’s research en T-Mobile, The Thread Screen van Forever 21, McWhopper van Burger King, Inside Abbey Road van Google, Because Recollection, de dynamische huisstijl van OI:
The Displaced in VR van New York Times, Spotify’s Year in Music, Experience Curiosity van de NASA, Cocainenomics van Netflix, Earth 2045 van SPP… Man, wat een wereld…’
Hoeveel prijzen nemen ‘we’ straks mee naar huis?
‘Ik denk dat het er ongeveer evenveel zijn als vorig jaar. Het niveau van de Nederlandse bureaus is ècht hoog, maar op de keper beschouwd zijn we een klein dapper volkje in een hele grote, sterk ontwikkelende wereld.
Wat Nederland imho typeert is de kracht om open minded totaal verschillende expertises met elkaar te combineren. Dat levert werk op dat voorbij de conventionele reclamische standaarden reikt. Een nieuwe orde in het realiseren van waardevolle interactie tussen mens en merk. En dat is wat het vak in de toekomst waardevol maakt.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!