Waarom ga je naar Cannes?
In de eerste plaats om te leren van mooie innovatieve cases. In de tweede plaats om naar de uitreiking te gaan van de nieuwe categorie Data-Driven Targeting (Creative Data), waarvoor we een case hebben ingezonden. Helaas is inmiddels duidelijk dat de case niet sterk genoeg is bevonden. Gelukkig zijn er in Cannes voldoende mogelijkheden om dit ‘verdriet’ met behulp van diverse borrels te vergeten.
Waarover gáát Cannes eigenlijk, of waar zou het over moeten gaan?
Cannes zou moeten gaan over inspiratie in de breedste zin van het woord. Inspirerende mensen, inspirerende cases, inspirerende innovaties en inspirerende verhalen. Het is mijn Cannes debuut en ik hoop die inspiratie dan ook te vinden. Alhoewel, op het gemiddelde media- of reclamefestival vind ik voornamelijk inspiratie om zo snel mogelijk als hovenier aan de slag te gaan. Van Cannes verwacht ik meer.
Waarover gáát Cannes eigenlijk? Dit moet ik nog ervaren. Het is me ingefluisterd dat het brul- en bralgehalte de inhoud overschaduwt. Hopelijk is dit onjuist.
Waar wil je straks in Cannes in elk geval bij zijn?
Het wordt een bliksembezoekje van anderhalve dag dus de mogelijkheden zijn beperkt. Zoals het er nu naar uitziet zal ik aanwezig zijn bij evenementen van IAB, Spotify, Google en Facebook. Er staan ook diverse borrels gepland, waaronder de traditionele Oranje Borrel.
Wat zijn je favoriete cases, zowel internationaal als nationaal?
Cases die 100% kloppen, van strategie tot executie, van inzichten tot optimalisatie/resultaten. We hebben dikwijls de neiging om marketingcommunicatie tot kunst te verheven. Dit levert de meest innovatieve, originele en creatieve werken op. De bijdrage aan het gestelde einddoel is helaas vaak twijfelachtig. (Media)middelen worden in toenemende mate tot doelen gepromoveerd. Ik zie liever een ‘simpele’ doeltreffende campagne dan een kunstwerk dat alleen door vakgenoten als dusdanig wordt bestempeld.
Nu is het vrij oppervlakkig om cases louter op basis van het eindproduct te beoordelen maar… Die campagne van Tele2 is goud waard. Ongelofelijk knap om het merk na een decennium van gedaantewisselingen en creatieve bagger zo neer te zetten. Slim, ook met wijlen Hi in het achterhoofd. De meest opvallende campagne van het laatste jaar.
Verder komt mijn lijstje van favoriete cases grotendeels overeen met het werk dat is genoemd in andere Cannes-posts. Ik zal de lezers de herhaling (en inmiddels clichés) besparen.
Hoeveel prijzen nemen ‘we’ straks mee naar huis?
Ervan uitgaande dat met ‘we’ de Nederlandse communicatie-industrie wordt bedoeld kan ik niet anders antwoorden dan: ik heb geen flauw idee. We zijn qua media/technologie verder ontwikkeld dan veel andere landen dus dat zou ons meer kansen moeten bieden ondanks de relatief beperkte budgetten in Nederland. We hebben inmiddels aardig wat shortlist-posities behaald, laten we hopen dat er zoveel mogelijk worden verzilverd!
Bojan Stigter is marketing communications strategist bij ZenithOptimedia
Meer lezen over Cannes Lions? Bekijk ons Adfo Cannes-channel
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!