5 tips om online vervalsers te bestrijden

Terugvechten tegen de neppers moet een topprioriteit voor alle merken zijn, meent Kevin Day.

Tekst: Kevin Day*

Merken komen in de huidige markt regelmatig tegenover vervalsers te staan die nepproducten aanbieden. 

Het is natuurlijk zo dat authentieke producten op het internet zo nu en dan met korting worden aangeboden, maar koopjesjagers kopen vaak zonder dat zij het door hebben namaakproducten. Deze namaakproducten schaden niet alleen de reputatie van het merk, maar tasten ook het vertrouwen van de consument aan. 

Volgens de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) beslaan namaakproducten 2,5 procent van de wereldhandel. Dit betreft een totale waarde van 461 miljard dollar. 

Geen enkele productcategorie is veilig voor de bedreiging van vervalsingen. Daarom moeten merken ervoor zorgen dat zowel zijzelf als hun klanten worden beschermd. De vraag is alleen: waar begin je?

1.    Zorg voor een compleet overzicht

Voordat een merk een goed beeld kan krijgen van hoe ernstig de bedreiging van namaakproducten is, moet men eerst het probleem blootleggen. 
Vervalsers gebruiken veel verschillende online kanalen. Al deze kanalen moeten gemonitord en geanalyseerd worden. Hierbij gaat het om online marktplaatsen, sociale media, e-commerce websites en fora. 

Daarnaast is het van belang om niet alleen de distributiekanalen, maar ook de promotiemiddelen van de vervalsers in de gaten te houden. Zij gebruiken bijvoorbeeld links in sociale media, betaalde search advertenties, spammails en SEO-tactieken.  


2.    Kom proactief in actie

De enige manier om te voorkomen dat vervalsers een merk beschadigen, is door hen te laten weten dat je je bewust bent van hun activiteiten. 
Om een moeilijk doelwit te worden moet een merk proactief actie ondernemen.

Als merk moet je:
-    Prioriteiten stellen. De grootste tegenstanders die de meeste namaakproducten verkopen op de populairste kanalen identificeren en die als eerste aanpakken. 

-    Scherp zijn op cybersquatting. Merken moeten actief het internet afzoeken naar ongeautoriseerd gebruik van hun merktermen in domeinnamen. Dit zorgt voor een snelle detectie van e-commerce websites die namaakproducten verkopen.

3.    Benader online namaakverkoop holistisch

Online vervalsers zijn makkelijker te bestrijden wanneer de hele organisatie hieraan bijdraagt. Merken moeten een team samenstellen om het probleem op een gecoördineerde, holistische manier aan te pakken. Wanneer de deelnemers van zo’n team afkomstig zijn uit verschillende functionele afdelingen zoals risicomanagement, schadepreventie, fabricage of marketing, pak je alle facetten van het probleem aan.

4.    Laat online onderzoek de offline merkbescherming helpen

Het offline bestrijden van vervalsers, bijvoorbeeld een fabrieksinval, kan erg duur en tijdrovend zijn. Voordat dit wordt gedaan moeten merken goed uitzoeken waar ze de focus op gaan leggen. 
De online kennis kan worden gebruikt om de meest schadelijke individuelen te vinden. Zo worden offline maatregelen veel effectiever.

5.    Kom wereldwijd in actie

De toename van de internationale handel biedt veel voordelen voor online vervalsers. Het is daarom van belang om wereldwijde anti-namaakinitiatieven te lanceren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je handelsmerken internationaal geregistreerd staan. Dit is zeker belangrijk in China, waar er een first-to-file beleid wordt gevoerd dat de registratie garandeert aan de eerste die registreert (ook wanneer diegene niet de ware merkeigenaar is). 

Het is belangrijk om te onthouden dat een vervalsingsactiviteit niet alleen je merk beschadigt, maar ook voor een negatieve ervaring bij je klanten zorgt. Het terugvechten zou daarom een topprioriteit moeten zijn voor alle merken. Met een goede merkbeschermingsstrategie kunnen merken ervoor zorgen dat zij hun reputatie en omzet bewaken, terwijl de klanten betrokken en tevreden blijven. Voorkomen is immers beter dan genezen.

*Kevin Day is regional manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor, een bureau gespecialiseerd in online merkbescherming

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie