Een boek met uitleg en een jaar lang cases beschrijven hebben er helaas nog niet toe geleid dat de mogelijkheden van deze marketing powertools nu massaal worden benut. Daarom gooien we het deze keer eens over een andere boeg.
We laten nu de details weg en concentreren ons op de meest essentiële factoren die bepalend zijn voor het succes van een campagne met QR codes en/of Augmented Reality.
- Content
Zorg ALTIJD voor aansprekende content. Content die ten minste beantwoord aan de verwachting van degene die scant. Content waarvan de consument een goed gevoel overhoud. Content die de consument uitnodigt om een volgende stap te zetten in het informatie/koopproces.
- Context
Houd rekening met:
• Waar de QR code of de AR Layer wordt gescand (thuis, onderweg of beiden).
• Wat voor toestel wordt gebruikt (smartphone/tablet/laptop of PC).
• Wie zal scannen (doelgroep).
- Trigger met ondersteunende media
Een QR code of AR Layer tag mag op zich misschien al nieuwsgierigheid opwekken, een code of tag alléén is onvoldoende om die nieuwsgierigheid om te zetten tot een feitelijke actie.
• Laat via andere (gedrukte media/ beeldschermen) weten dat er gescand kan worden
• Laat min of meer weten wat het resultaat van de scan is of kan zijn
• Maak een duidelijke belofte en maak die belofte waar!
• Biedt als alternatief voor de scan een URL (weblink) aan.
• Leg eventueel uit wat men moet doen om te kunnen scannen.
• Engage!
- Presentatie
De content moet:
• Er visueel aantrekkelijk uitzien;
• Geschikt zijn voor display op elk apparaat van de gebruiker (landingpage, mobiele website, responsive design);
• Tekstueel kort en bondig zijn;
• Snel laden.
- Call to action
Afhankelijk van de gewenste doelstelling (informeren of verkopen) kan worden gekozen voor verschillende respons methoden:
• Een koop, bestel nu of doe mee button.
• Maak altijd een call to action mogelijk! Dat kan een responsmogelijkheid zijn via social media, via een facebook share, like of een Tweet op Twitter e.d.
• Voorkom dat men een uitgebreid formulier moet invullen. Voor follow up/call back kan worden volstaan met de opgave van de naam en e-mailadres of telefoonnummer.
• Bij een aanbieding de mogelijkheid om direct op een aanbieding in te gaan of een product aan te schaffen/te downloaden.
Met deze vijf sleutelelementen voor de effectieve toepassing van QR codes of Augmented Reality moet u in staat zijn om deze krachtige nieuwe media-instrumenten met succes toe te passen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!