Sinds 1992 leidt Carl Rohde Science of the Time, een wereldwijd Coolhunt netwerk dat op academische wijze onderzoek doet naar mentaliteitstrends. Door de gedegen validatie kan het dienst doen als basis voor innovatie. De langdurige samenwerking tussen Carl en ondergetekende hebben geleid tot een exclusieve serie Coolhunt blogposts voor Adformatie.
3D-printing staat in de verbeelding van de ‘massa consument’ nogal eens gelijk aan originele, maar wat monotome oorbelletjes die op al even originele monotome manier ge-3D-print zijn, dus. Ongewijfeld revolutionair maar tegelijkertijd niet maar dan het vroegste begin. Susana Soares van South Bank University, Londen loopt voorop en gaat 3D-printing naar ons allemaal brengen op een veel wezenlijker manier. Onder meer in de vorm van krekels.
Op onze onduurzame, overvolle planeet zullen we ons eetgedrag moeten aanpassen, Deep Sustainablity is onontkoombaar de trend. Insecten passen daar prima in. Ze zitten vol proteïnen. En je gooit er helemaal niks van weg. Jammer dat velen van het idee gruwen. Onlangs zelf (Carl) nog een krekel gegeten die symbolisch gerecycled en aangereikt werd als ‘net popcorn’. Het was nog waar ook, maar viel me toch zwaar –en dat geldt voor menigeen. Dus waarom de krekeltjes niet onherkenbaar vermalen en er vervolgens ge-3d-print, veel meer en veel anders van maken? Dat is het idee van 3D system food productions. Het staat nog in de kinderschoenen maar de eerste keukenklare en bakklare apparaten worden dit najaar verwacht.
Learnings:
Laten we ‘de collectieve sensitiviteit’ – hier het afgrijzen van krekels eten et cetera - toch vooral niet overschatten. We weten allemaal hoe irrationeel krachtig die sensitiviteit kan zijn. De echte vernieuwers beseffen echter ook dat in een overvolle wereld de onsmakelijke wal het sensitieve schip gaat keren. Uit rationele wereldnoodzaak. De zoektocht hoe die wal smakelijk te maken, hoe gezonde krekelvoeding onherkenbaar lekker te maken, die zoektocht is begonnen.
Het zal duidelijk zijn: vul voor krekels ieder ‘onsmakelijk’ ingrediëntje in – en de innovatieve voedingsmarkt verbreedt zich navenant.
Vaststellen wie de avantgarde in deze wordt, wordt de eerste opdracht, zoals altijd. Hipsters? Topsporters? Fashion models? 50+ gezondheids freaks? – wordt de eerste opdracht riching massacommunicatie. En dan de communicatie zelf nog…
Met dank aan Neal Staadal, Coolhunter aan Institut Paul Bocuse, Lyon
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!