De veranderingen in marketing gaan razendsnel. Niet alleen de veranderingen in consumentengedrag, technologie en media. Ook de veranderingen rond het marketingbudget kunnen heel snel gaan. Alles voelt meer “agile”: marketingplannen, briefings, zelfs de pitches. Want naast de vertrouwde creatieve pitch is er nu een agile variant bijgekomen: de “pitch coffee”.
Wat is een pitch coffee?
Als bureau word je – al dan niet begeleid door een pitch barista – gebeld om een koffie te doen. Meestal duurt deze 1 à 1,5 uur, waarvoor 4 tot 6 bureaus worden uitgenodigd. Je spreekt bij een pitch coffee daarom niet meer van een long of short list; je staat als bureau gewoon op de medium list. In tegenstelling tot de gewone pitches wordt er vooraf geen briefing of context gegeven. Dat maakt het voor bureaus wel lastiger. Ze mogen zelf bepalen hoe zij hun tijd invullen onder de noemer “verras ons maar.”
De nieuwe realiteit
De marketingwereld verandert en dus ook het selecteren van een nieuw bureau. Dat betekent dat je als bureau je moet aanpassen en deze verandering niet moet tegenwerken, maar juist omarmen. Samen met marketeers zullen we moeten werken aan een pitch-opzet die adverteerders helpt en bureaus het gevoel geeft dat het rechtvaardig is. Dan is een pitch coffee een heel mooi alternatief voor de creatieve pitch.
Eindelijk draait het weer om de klik
Al jarenlang lopen bureaus te klagen dat creatieve pitches teveel tijd en daardoor teveel geld kosten. Op zich is er niets mis met een pitch coffee. Het is net als speeddaten.Het gaat veel spontaner omdat het hele circus niet moet worden opgebouwd. Uiteindelijk wordt het beste werk gemaakt met de beste klik. Die klik sneeuwt bij een creatieve pitch vaak onder als de andere kant van de tafel druk bezig is met hun scorecard.
Spelregels nog onduidelijk
Een scorecard wordt er niet gebruikt tijdens een pitch coffee. Het is een vrij nieuw instrument waar de marketeers en bureaus nog te weinig ervaring mee hebben. Eigenlijk kent niemand de do’ en dont’s waar je rekening mee moet houden. Omdat er in 2016 ongetwijfeld meer van dit soort koffies zullen worden gehouden, doe ik alvast een voorzet voor de marketeer:
1. Geef het gesprek richting
Vertel vooraf wat voor bureau je zoekt. En vooral wat je verwacht van het gesprek. Dus geef meer richting, zodat het bureau zich goed kan voorbereiden en de marketeer uiteindelijk betere gesprekken krijgt. Ook al geef je richting, een bureau kan dan nog steeds verrassen.
2. Geef zelf ook een visie op de markt
Niets is erger dan dat het bureau alleen haar gedachten moet geven. Net als bij een echte date zal ook de marketeer zichzelf – een beetje – bloot moeten geven. Laat je horen, geef jouw mening over waar de markt naar toe gaat en hoe jullie hierop in willen springen.
3. Geef het de tijd
Bij een pitch coffee gaat het om de klik. Plan daarom niet al je koffies op 1 dag. Als de klik er is mag de date best een half uurtje langer duren.
4. Geef je indicatie budget voor eerste jaar
Bureaus zullen denken dat het niet houden van dure creatieve pitches betekent dat er weinig budget is. Ontkracht dit gevoel door vooraf het communicatiebudget af te geven voor het eerste jaar. Dit mag ook in een best en worst case scenario.
5. Geef aan om hoeveel bureaus het gaat en omschrijf deze
Wees eerlijk over het aantal bureaus. Je hoeft ze niet met naam en toenaam te noemen, maar geef in ieder geval een omschrijving: grootte en soort bureau. Zo weet het bureau dat je als marketeer keuzes maakt en niet lukraak een paar koffies doet.
2015 was een heel mooi jaar met heel veel koffies. Laat 2016 voor iedereen nog een beter jaar worden met heel veel betere koffies. En houd dan de quote in je gedachten die ik tegenkwam op de achterkant van een Starbucks koffie:
The way I see it #147 - Change the world, but be careful how you change with it.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!