Het merendeel van de boodschappen doen consumenten nog steeds in de fysieke supermarkt. In de nabije toekomst zal dit nog steeds het geval zijn. De grootste omzetgroei zit echter in het online supermarktkanaal. Naar verwachting stijgt in 2017 de omzet van online supermarkten met ruim 30%.
Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.
De online supermarkt is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Bijna 1,6 miljoen Nederlanders (16%) hebben inmiddels weleens online eten en drinken besteld bij een supermarkt. Het komende jaar wordt verwacht dat de grens van 2 miljoen Nederlanders gepasseerd gaat worden. Vooral door deze nieuwkomers gaat de omzet met ruim 30% stijgen. Hierdoor stijgt het marktaandeel van online binnen het supermarktkanaal naar 5%.
AH.nl populairst
Verreweg de meeste online bestellers (68%) laten de boodschappen thuis bezorgen. Eén op de vijf haalt ze het liefst op in de winkel. Eén op de tien haalt de boodschappen op bij een pickup point. AH.nl is verreweg de populairste online supermarkt. Zes op de tien online boodschappers doen daar hun boodschappen. Daarna volgen Jumbo (18%), PLUS (5%), Picnic (4%) en Hoogvliet (4%). Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn zijn de populairste producten in de online supermarkt.
Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om boodschappen online te bestellen als ze een supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast vinden vooral vrouwen (38%) het vervelend dat ze niet zelf het product kunnen uitkiezen.
Als online supermarkten geen of lagere bezorgkosten zouden rekenen is dit voor een kwart van de consumenten een reden om wel online boodschappen te gaan doen.
Van iedereen die nog nooit online boodschappen heeft gedaan, staan 18 tot 34 jarigen het meest open om dit in de toekomst te gaan doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!