Zo vind je de juiste haakjes om hard nieuws te creëren

E-mail-attenderingen van de Tweede Kamer en drie andere PR-geheimen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Annick Heit]

Inspelen op de actualiteit is één ding. Nieuws voor je klant creëren is een tweede. The next level. Nogal wiedes dat je als dierenwinkel iets met Dierendag doet. Maar hoe word je de eerste die hondenbezitters kan waarschuwen voor nieuwe regelgeving die kauwspeeltjes een stuk gevaarlijker maakt? Ga d’r maar aan staan:

- Je moet weten wat er speelt in het vakgebied van je klant.

- Je moet weten wat nieuwswaardig is en wat niet.

- Je moet weten waar je nieuwshaakjes kunt ophalen.

Als nieuws koffie zou zijn en jij de handelaar, dan zou je op de plantage in Ecuador moeten rondstruinen en niet in de Perla-filterkoffiefabriek. Je zou aan het begin van de nieuwsketen moeten staan. Dus niet op Z24.nl of Followthemoney. Eerder op plekken waar de gemiddelde internetter zich niet zou vertonen. En dan bedoel ik niet de persoonlijke travelblogs of Surinaamse receptenwebsites. Denk eenvoudiger. Denk logisch.

Waar moet je zoeken?

Het is te frustrerend om de loopgraven van het internet lukraak te doorzoeken. Obscure sites genoeg, maar er zitten maar acht uur in een dag en er zijn productievere manieren om haakjes te vinden. Daarom heeft iedere adviseur zo zijn bronnen.

Sleutel: laat het nieuws naar jou toe komen.

Dit zijn vier van mijn eigen pareltjes. Een tipje van de sluier. Waarmee iedereen aan de voorkant van de actualiteit kan staan:

1.            E-mail-attenderingen van de Tweede Kamer

Transparantie. Stokpaardje van de Tweede Kamer. Wij van PR zijn daar uiteraard heel blij mee, anders kreeg ik mijn dagelijkse e-mailnotificatie niet. Je kunt je op de site abonneren op verschillende vaste en tijdelijke commissies. Zo krijg ik de nieuwsbrief van de commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid één keer per week, en die van Economische Zaken dagelijks. Weet je altijd wat er op de agenda staat zodat je er namens je klant of werkgever op kunt inhaken.

2.            De Politico-nieuwsbrieven

De journalisten van Politico zijn roemrucht in de VS. Ze hebben meermaals een schandaaltje blootgelegd. Sinds een paar maanden klinkt het frisse journalistieke geluid ook in Europa. Op de Amerikaanse site kun je je inschrijven op specialistische nieuwsbrieven: bijvoorbeeld eHealth, Cybersecurity of Agriculture. De Europese versie biedt een algemene nieuwsbrief over ontwikkelingen in het parlement. Relevante Europese regelgeving: check.

3.            Rechtspraak.nl

De nieuwsbrief van Rechtspraak.nl is ontzettend handig als je het hebt over ontwikkelingen in de jurisprudentie voor al je klanten of je organisatie. Het biedt een overzicht van de noemenswaardige uitspraken die de Nederlandse regelgeving constant tweaken. Voor wie zijn huiswerk doet, levert dit haakje na haakje op.

4.            Open data

Soms kun je nieuws ook echt zelf maken. Dan weet een klant iets te vertellen dat hartstikke interessant is, maar waar geen actuele aanleiding voor is of de harde data om je bericht op te baseren, ontbreken. In zulke gevallen bieden de openbare databanken nog wel eens uitkomst. CBS Statline, EU Eurostat, Google Trends en zelfs sociale media staan bomvol data die je kunt gebruiken om een trend zichtbaar te maken. Met een beetje statistieke handigheid, staat hetgeen je klant of collega vertelt meteen een stuk steviger.

Haakje gevonden? Dan begint het echte ambacht.

Annick Heit, PR & social media-adviseur bij LVB Networks

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie