Wat het afgaan van het #pgbalarm ons leert

Het Telegraaf-artikel over #pgbalarm laat zien dat je altijd moeten blijven nadenken over wat je nu precies ziet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week vond in de Tweede Kamer een debat plaats met staatssecretaris Van Rijn over de problemen met het persoonsgebondenbudget, PGB. De aanloop was turbulent, mede door de aandacht voor de -actie op met name Twitter. Diverse media besteedden aandacht aan de hashtag-actie en de initiatiefnemers kregen op verschillende plekken .

Vandaag plaatste De Telegraaf een naar aanleiding van onderzoek door Coosto naar . Wat blijkt: het overgrote deel van de ‘ophef’ op Twitter is afkomstig van een beperkte groep actievoerders.

Blijven nadenken

Het belangrijkste leerpunt uit het Telegraaf-artikel is niet dát er een groep aanjagers is. Dat is op zich geen nieuws, . Zeker in Nederland zit achter iedere actie een actiegroep, zoals de .

Het belangrijkste leerpunt is dat we moeten blijven nadenken over wat we nu precies zien. Dat kan met . Dat kan met . Of met welke andere social media tool dan ook. Maar dat kan vooral door zelf te blijven proberen te doorgronden wat je nu precies ziet. En te bedenken wat voor impact dat op jouw organisatie en de bijbehorende positie heeft. Want ook al is de aandacht voor het overgrote deel afkomstig van een beperkte groep, dat maakt hun standpunten niet per definitie minder valide.

Wegwuiven werkt niet

Door de overmatige aandacht voor  die ons de laatste tijd parten speelt, is dat niet eenvoudig. Het wegwuiven ómdat het op Twitter staat, werkt natuurlijk ook niet. Het begint waar het altijd mee begint: wat is mijn positie en wat is mijn verhaal? En vervolgens moet je die positie duidelijk maken en dat verhaal vooral vertellen, en vooral niet .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie