Vorige week vond in de Tweede Kamer een debat plaats met staatssecretaris Van Rijn over de problemen met het persoonsgebondenbudget, PGB. De aanloop was turbulent, mede door de aandacht voor de #pgbalarm-actie op met name Twitter. Diverse media besteedden aandacht aan de hashtag-actie en de initiatiefnemers kregen op verschillende plekken aandacht.
Vandaag plaatste De Telegraaf een artikel naar aanleiding van onderzoek door Coosto naar #pgbalarm. Wat blijkt: het overgrote deel van de ‘ophef’ op Twitter is afkomstig van een beperkte groep actievoerders.
Blijven nadenken
Het belangrijkste leerpunt uit het Telegraaf-artikel is niet dát er een groep aanjagers is. Dat is op zich geen nieuws, stelt ook Joost de Vries vast. Zeker in Nederland zit achter iedere actie een actiegroep, zoals de Groninger Bodem Beweging.
Het belangrijkste leerpunt is dat we moeten blijven nadenken over wat we nu precies zien. Dat kan met Coosto. Dat kan met Buzzcapture. Of met welke andere social media tool dan ook. Maar dat kan vooral door zelf te blijven proberen te doorgronden wat je nu precies ziet. En te bedenken wat voor impact dat op jouw organisatie en de bijbehorende positie heeft. Want ook al is de aandacht voor het overgrote deel afkomstig van een beperkte groep, dat maakt hun standpunten niet per definitie minder valide.
Wegwuiven werkt niet
Door de overmatige aandacht voor ‘ophef op Twitter’ die ons de laatste tijd parten speelt, is dat niet eenvoudig. Het wegwuiven ómdat het op Twitter staat, werkt natuurlijk ook niet. Het begint waar het altijd mee begint: wat is mijn positie en wat is mijn verhaal? En vervolgens moet je die positie duidelijk maken en dat verhaal vooral vertellen, en vooral niet stil blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!