Wat beweegt Eva Rozenbeek (YIM)

Elke maand vertelt een jonge mediaspecialist van YIM over haar of zijn persoonlijke fascinatie voor het mediavak. Deze keer Eva Rozenbeek, National Accountmanager van Exterion Media

Het nieuwste recept van Hello Fresh in een abri, mijn favoriete schoenen bij Zalando in een banner, de nieuwe geur van Chanel op tv en de stedentrips van KLM als online video. Ik wil het allemaal kopen en het liefste nu!

Alle reclameboodschappen die dagelijks op mij afgevuurd worden, wakkeren mijn behoefte om te kopen enorm aan. In plaats van alles aan te schaffen, probeer ik mijn eigen gedachtegang te begrijpen door te analyseren wat mij wel en wat mij niet beïnvloedt. Een methode die natuurlijk niet gaat werken, want zo werkt het brein simpelweg niet. Shit! Na 2,5 jaar ervaring in media, heb ik het gat in mijn hand redelijk kunnen dichten en mijn impulsiviteit half overboord gegooid, maar wordt de fascinatie voor het vak met de dag groter. Dit maakt dat ik mezelf op maandag tot en met vrijdag met een hele grote glimlach en vol passie van het pittoreske Hilversum naar mediastad 2.0 vervoer.

Verslavingsgevoelig
Als National Accountmanager bij Exterion Media werk ik, in samenwerking met mediabureaus, dagelijks met heel veel plezier aan out of home campagnes. Vanuit Exterion worden we gestimuleerd om te ondernemen. Dit geeft mij de vrijheid om creatieve projecten op te starten waarin lange termijn samenwerkingen het uitgangspunt zijn. Naast mijn zakelijke contacten, wat soms meer op vriendschap begint te lijken, word ik iedere dag geïnspireerd en gemotiveerd door een zeer hecht team waar &;lol met elkaar&; prioriteit nummer 1 is. Samen knokken we ervoor om onze toegevoegde waarde kenbaar te maken en het aandeel van outdoor in de mediamix te vergroten. Iedereen weet dat outdoor de grondlegger binnen de media was, maar toch is bij sommige adverteerders de kennis over het medium nog ver te zoeken. Door enthousiasme, kennis en creativiteit te delen, ontdekken iedere week weer nieuwe nationale adverteerders de kracht van het medium. Dat gevoel geeft echt een enorme kik en is ontzettend verslavend. Misschien ben ik toch een beetje verslavingsgevoelig?!

Accountmanagers een uitstervend ras?
Enthousiasme is aanstekelijk, eerlijk is eerlijk. Echter red je het in deze tijd niet alleen met enthousiasme, maar moet je ook inzichtelijk kunnen maken wat het effect van een campagne is. Natuurlijk zie ik groen van jaloezie als ik naar de meetbaarheid van online kijk, maar door de digitaliseringsslag van OOH gaan ook wij aankomende tijd grote stappen maken. Één van die stappen is de uitrol van detection software op digitale schermen. In de toekomst kunnen wij precies zien hoeveel personen er daadwerkelijk naar een uiting kijken, waarin we uiteraard de privacy gevoeligheden 100% respecteren. De data die hier uit voort komt gaat centraal staan en gaat voor een grote OOH revolutie zorgen. Programmatic buying, A/B testen, afrekenen op views, inhakers, optimale relevantie etc. Zijn wij als accountmanagers een uitstervend ras? Naar verwachting zal de functietitel blijven, maar verschuift de rol volledig naar mediaspecialisme / consultancy.

Transparantie in data
Naast de technologische ontwikkelingen verwacht ik dat samenwerkingen tussen exploitanten, mediabureaus en adverteerders een cruciale rol gaan spelen. Tijd om de oogkleppen af te doen en onze kont van de berg data af te halen. Natuurlijk is data geld waard, maar hoe mooi zou het zijn als we “iets” meer met elkaar gaan delen en de data gaan integreren. Gezien exploitanten en adverteerders niet de eerste stap zullen zetten door concurrentiegevoeligheid, verwacht ik dat de mediabureaus hier een belangrijke schakel in gaan worden. Transparantie staat al een tijd hoog op de agenda, maar dat is met name gericht op het inkoopproces van media. Transparantie in data tussen alle betrokken partijen zal een volgende stap worden.

Op dit moment hebben mediabureaus hun eigen unieke meetinstrumenten waarmee ze campagnes optimaliseren en adverteerders een advies op maat kunnen geven. Wat gebeurt er als zij ook alle data vanuit exploitanten en andere adverteerders ontvangen? Kunnen we op deze manier wel iets meer grip krijgen op het impliciete beslissingsproces van de consument? Het IQ binnen de media ligt naar mijn mening hoog, maar door transparanter te worden in de kennis en data die we met elkaar vergaren kunnen we samen veel slimmer worden. Of is dit een wens die in de categorie “world peace” valt?

Tot alles zo ver is, zal ik mijn koopverslaving als reactie op alle dagelijkse reclameboodschappen in de hand houden en blijf ik leren en vol passie werken in de media, want het is te gek!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie