Dat zegt gedragsdeskundige Reint Jan Renes, werkzaam aan de Hogeschool Utrecht en Wageningen University vandaag in Spits. 'Regelgeving, financiële sancties en het duurder maken van middelen zijn veel doeltreffender, weten we uit onderzoek. En ook: stoppen met reclame maken.'
De waarschuwingen die sinds kort onder meer op Grolsch-flesjes staan hebben nauwelijks effect, zegt Renes. 'De flesjes zijn er even aantrekkelijk uit als voorheen en de drie logo's zijn slechts heel klein. Bovendien is voorlichting in het algemeen één van de minst effectieve methodes om gedrag te veranderen.'
Renes stelt dat iedereen wel weet dat het onverstandig is om met alcohol te gaan of om als zwangere vrouw door te blijven drinken. 'Als je consumenten bewust wil maken van de gevaren van alcohol, moet je juist triggeren met nieuwe informatie. Wellicht komt Grolsch door deze actie wat sympathieker over, maar hier wordt geen biertje minder om genuttigd.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!