De populaire 'dramedy'-serie die op rauwe en humoristische wijze het leven van vier meisjes van in de twintig in New York beschrijft, wist in krap drie jaar tijd niet alleen uit te groeien tot een cultureel fenomeen, maar ook tot een schoolvoorbeeld van de succesvolle inzet van social media.
De serie wist namelijk te bereiken, waar veel merken maar niet in lijken te slagen: het opbouwen van een levendige online community waarbinnen niet alleen over én met het merk gecommuniceerd wordt, maar waarbinnen het merk ook werkelijk belééfd wordt.
In plaats van zich te beperken tot plichtmatige promotietweets en het delen van de gebruikelijke trailers, gebruikt Girls de social media kanalen al vanaf de lancering in 2012 om werkelijk deel te worden van het leven van fans.
Want hoewel de serie vaak wordt vergeleken met Sex and the City (die andere HBO-serie over vrouwen in New York) onderscheidt Girls zich op een belangrijk punt: de Sex and the City-personages bleven een soort geïdealiseerde rolmodellen, waar kijkers zich gedurende dertig minuten aan konden vergapen. De personages in Girls zijn door de interactie via social media zo toegankelijk geworden, dat fans zich het hele jaar door met hen blijven identificeren en hen zelfs als 'vriendinnen' gaan zien.
Via Twitter worden fans met behulp van originele hashtags, zoals #mistakesGIRLSmake en #resolutionsGIRLSbreak, uitgenodigd het gesprek aan te gaan en hun eigen blunders en verbroken goede voornemens te delen. Van het tweeten van favoriete Girls-quotes tot het delen van foto's van de beste Girls-kostuums met Halloween, geen kans wordt onbenut gelaten om de buzz rondom de serie het hele jaar door levend te houden.
Naast levendige accounts op Instagram, Pinterest (beheerd door de serie's kostuumdesigner) en Facebook, heeft Girls sinds december ook een Tumblr-blog 'What Should We Call Girls' waar - door fans gegenereerde, maar door HBO gecureerde - animated gifs verzameld worden van memorabele momenten of citaten uit de serie.
Via Storify worden fans meegenomen in het achter-de-schermen-verhaal van het productieproces en via de app #feed">GetGlue kan gespaard worden voor digitale stickers van iconische quotes uit de serie.
En vorige week werd nog een SnapChat account gecreëerd. Zo konden fans tijdens de premiere van het nieuwe seizoen ludieke foto's van de Girls -sterren ontvangen vanaf de rode loper. Ook werd SnapChat ingezet voor de verspreiding van een emoji- verise van een quote van één van de personages. Later die week tweette een fanatieke fan een tatoeage van diezelfde emoji-quote...
Sabrina Caluori, VP of Social Media and Marketing bij HBO tegen Mashable: 'Het gedrag van fans is onze inspiratiebron. Bij alle sociale platforms observeren we hoe fans zich daar van nature gedragen.'
Daarnaast is er nog een andere cruciale factor in het succes van Girls op social media, die niet onderschat mag worden: de de jonge hoofdrolspeelster/writer/creator/director Lena Dunham. Altijd goed voor wat discussie en controverse en met een Twitter-achterban van meer dan 1.3 miljoen volgers, begrijpt Dunham de kracht van social media als geen ander. Maar belangrijker nog: Lena Dunham spreekt de doelgroep niet alleen aan, zij IS de doelgroep.
Zo is Hannah, het hoofdpersonage van Girls, voor een groot deel gebaseerd op het leven van de 27-jarige Dunham zelf. En waar de grenzen tussen Lena en Hannah en tussen fictie en realiteit vervagen, worden fans meegezogen in een leven dat ook zomaar het hunne had kunnen zijn. Een leven waar ze zich aan spiegelen, van gruwelen en bij wegdromen en een leven waar ze via social media deel van kunnen uitmaken.
I may be the voice of my generation,' zegt Hannah in het eerste seizoen van 'Girls'. En dat zou nog best wel eens waar kunnen zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!