VR voor Peugeot: 'Het draait altijd om mensen'

Live op Adfo Live: Virtuele proefrit is onderdeel van de customer journey

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Virtual Reality is de afgelopen jaren de belofte geweest in de tech- en innovatie-industrie. Elke maand verschijnt er wel een nieuwe Virtual Reality campagne voor merken in uiteenlopende sectoren. Maar wat maakt een Virtual Reality campagne tot een succes? Is VR iets voor iedereen? Wat zijn de do’s en dont’s waar merken en bureaus rekening mee houden als ze, als zo velen op dit moment, virtual reality willen integreren in hun marketing strategie? Daarover spreken Michael Vromans, Creative Director van digitaal creatief bureau dpdk en Bart Slobbe, Head of Digital van Peugeot op dag één van. Aan de hand van hun Virtual Reality campagne voor Peugeot zullen ze niet alleen het creatieve proces van de campagne bespreken maar ook de overwegingen die vooraf zijn gegaan aan de beslissing om VR te gebruiken in de campagne voor Peugeot. We stelden drie vragen 

1. Jullie presenteren onder meer een Virtual Reality-campagne voor Peugeot, kun je daar iets meer over uitleggen? Wat deden jullie?
MV/BvS: We hebben in de verschillende fasen van de introductie van de nieuwe Peugeot 208 VR toegepast om mensen de nieuwe Peugeot 208 intuïtief te laten ervaren. Op de Rai deden we dat met een VR installatie in de nieuwe Peugeot 208 waarin een virtuele proefrit kon worden gemaakt door Zuid-Frankrijk. Deelnemers namen plaats achter het stuur of één van de andere zitplaatsen en konden met tot 4 man tegelijk een proefrit maken waarbij ze zelf de controle hadden over de locatie van de camera. De beleving van de auto stond hierbij voorop! Deze VR beleving met interactie hebben we vervolgens doorgetrokken naar een online activatie die in lijn lag met de TVC, en een virtuele proefrit-app die middels custom (Google) cardboards verzonden kon worden naar potentiële kopers.

2. VR staat niet bepaald meer in de kinderschoenen, maar is ook bij lange na geen gemeengoed als onderdeel van de gemiddelde marketingmix, hoe kom je erbij om zoiets te proberen? Experimenteerdrift? Lost het een probleem op?
MV: Als digitaal bureau willen we altijd kijken welke nieuwe technieken in staat zijn om onze ideeën maar het hoogste niveau kunnen tillen. Experimenteren hoort daar zeker bij: hoe werkt X, hoe Y, en hoe gaaf zou het zijn als we het kunnen combineren om uiteindelijk Z te kunnen doen. Het draait altijd om mensen weten te boeien voor je product. Nu lost VR dat op, mits goed uitgevoerd en toegepast. Het belangrijkste blijft: wat is je verhaal, en hoe voer je het uit?
BvS: In het DNA van Peugeot zijn innovatie en een strak design belangrijke keydrivers, dat is de reden dat we DPDK hebben gevraagd met een zeer innovatief en stijlvol concept te komen dat in onze geintegreerde marketing campagnes past, aangepast aan de uitstraling/design van de auto.

3. We kunnen ons voorstellen dat VR voor een automotive prima kan werken, maar ei-gen-lijk komt niks overeen met de geur van een nieuw product, het voelen, het ervaren. Hoe dicht kun je daarbij in de buurt komen en wat is het soort conversie dat je zoekt met VR?
MV: Mensen kopen niet zomaar online een nieuwe auto, maar ze komen tegenwoordig pas bij de dealer aanrijden als ze exact weten wat ze willen en tegen welke prijs. De echte proefrit zit aan het eind van een lange serie online verkenningen die gemaakt worden. Dus als je online een echte proefrit benadert -één waarbij je de emotie voelt- , heb je goede kans dat de stap naar een live proefrit in jouw merk en model al gezet is.
BvS: Uiteraard is de zogenoemde “metal touch” nog steeds erg belangrijk, deze VR proefrit is een onderdeel van de customer journey naar het showroom bezoek. Met als uiteindelijke doel het omzetten van de lead naar een daadwerkelijke aankoop.

U kunt u gratis aanmelden voor Adfo Live, meer informatie vindt u in ons

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie