Yvette Belt gaat per 1 januari aan de slag als de nieuwe managing director van reclamebureau Alfred. Ze komt van KPN, waar ze nu nog vicepresident brand, marketingcommunicatie en sponsorships is. Eddy Salfischberger, de huidige managing director van Alfred, wordt managing director van de groep waaronder ook Freddy, de digital- en activatietak, valt.
Belt werkte ruim dertien jaar bij KPN. Als marketingcommunicatiemanager Telfort was ze medeverantwoordelijk voor de bekende campagne met ‘Hans de ex-miljonair’. Later werkte ze voor de merken Hi en KPN, voor die laatste bedacht ze onder meer de veelbekroonde 'Evert 45'-campagne. Vóór haar tijd bij KPN werkte Belt in de bureauwereld, onder meer bij Kern, Habbema & Yap (nu Publicis Dialogue) en Euro RSCG.
Belt zal toetreden tot het managementteam van Alfred, dat verder bestaat uit ceo Eddy Salfischberger, head of strategy Edward van de Ridder en de drie executive creative directors van het bureau: Jorn Kruijsen, Rogier Mahieu en Jeroen van de Sande.
Salfischberger licht toe dat hij de afgelopen jaren werd 'opgeslokt' door dagelijkse zaken, waardoor er steeds minder tijd was om met de toekomst en de strategie van Alfred bezig te zijn. 'Bovendien willen we ons meer richten op digitaal en 'niet traditioneel werk' met ons label Freddy, waar ik nu ruimte voor krijg. Het werd simpelweg tijd om de taken te verdelen.'
Door deze taakverdeling kan Belt zich focussen op de bekende propositie van Alfred: reclame voor de 'happy many'. Belt: 'Met deze stap keer ik terug naar waar mijn liefde voor het vak is ontstaan: het reclamebureau. Door mijn ervaring aan klantzijde weet ik nu hoe bureau en klant elkaar kunnen versterken, namelijk op een manier dat het bureau een verlengstuk van de organisatie wordt.'
‘Dat gaat ze nóóit doen’
Belt is door Alfred gevraagd voor de functie, zegt ze desgevraagd. 'Ik had er toevallig net nog met Eddy over. Hij biechtte op dat mijn naam al vrij snel viel binnen Alfred, maar dat ze dachten: dat gaat ze nóóit doen. Nadat mijn hart 'ja' had gezegd, moest mijn hoofd er wel nog even over nadenken. Het idee dat ik me na al die jaren zou gaan losmaken van KPN, vond ik moeilijk. Dat merk gaat in je zitten; je bent er 24 uur per dag mee bezig, vraag maar aan mijn gezin.'
Te weinig vrouwen
Belt komt 'koud' de organisatie binnen, waar Salfischberger jarenlang de scepter zwaaide. Hoe gaat ze het team meteen meekrijgen in haar visie? 'Door mezelf te blijven: enthousiast en verbindend. Ik ben echt gek op dit vak en vind niets leuker dan samen met een team het beste creatieve werk te maken. Wat ik wil toevoegen, is het perspectief van de klant. Ik ben mijn loopbaan begonnen bij reclamebureaus, maar ik ben volwassen geworden aan klantzijde, de andere kant van de tafel. Dat perspectief zou het bureau kunnen helpen beter te begrijpen waar de klant behoefte aan heeft. Oh, en Alfred was wat vrouwen betreft wel een beetje, hoe zeg ik het netjes, ondervertegenwoordigd. Een vrouwelijk kan perspectief kan dus zeker geen kwaad, denk ik.'
Jumbo
De ontstane ophef rondom de WK-campagne van Jumbo, die is ontwikkeld door Alfred, noemt Belt 'heftig'. 'Ik heb die dag met veel mensen van Alfred gesproken, iedereen was er kapot van. Ik ben natuurlijk niet direct betrokken geweest, maar het kan gebeuren dat je met elkaar zo opgaat in het creatieve proces en vervolgens in een tunnel terechtkomt. Ik herken dat wel.' Het huidige management van Alfred onthoudt zich nog altijd van commentaar.