De Inspirerende 40, uitgevoerd door marketingadviesbureau Synergie, is van oorsprong een consumentenonderzoek, dat in kaart brengt welke organisaties inspireren en waarom. Sinds 2014 wordt ook een parallelonderzoek uitgevoerd onder marketing- en businessprofessionals. Beide lijsten vertonen steeds meer overeenkomsten, met voor het eerst dezelfde de winnaar in beide rankings.
Het jaar van
Wat betreft consumenten is 2016 het jaar van Tony’s, Tesla en Dopper. Men voelt zich bij Tony’s met name aangesproken door het contrast tussen de blije, vrolijke uitstraling en eerlijke ambitie om een slaafvrije chocolade industrie te creëren. Visie is de belangrijkste pijler onder de inspiratie van Tony’s Chocolonel, zo wijst het onderzoek uit. Maar de organisatie groeit ook in inspiratiewaarde van de wijze waarop ze klanten betrekt. De bioscoopvertoningen van de film is hiervan en goed voorbeeld. Tony’s medewerkers gingen na afloop persoonlijk in gesprek met bezoekers. Het leverde veel PR op.
De top 3 onder consumenten wordt verder gevormd door Tesla, gevolgd door een nieuwe binnenkomer: Dopper. De grootste stijger in 2016 is het Rode Kruis, dalers Nike en FrieslandCampina.
Ook in de businessranking krijgt Tesla de tweede plaats, net als vorig jaar. Hier completeert Marqt de top 3.
Social enterprises
Opvallend dit jaar is dat de top 3 uitsluitend bestaat uit social enterprises. Wat inspireert is focus op grote, wereldwijde vraagstukken. Of het nu gaat de chocolade-industrie slaafvrij maken, de komst van elektrisch rijden te versnellen (Tesla) of oceanen plastic vrij te maken (Dopper). Daarbij geven de inspirerende organisaties een handelingsperspectief. Ze brengen oplossingen letterlijk binnen handbereik: een reep chocolade, auto of fles. Tot slot herstellen ze het gebrek aan vertrouwen dat is ontstaan in organisaties. Ze zijn actief transparant en communiceren openlijk over hun ambities en strategie. Tony’s publiceert haar routekaart in de wikkel van de repen, Dopper op haar site en Elon Musk deelde het via zijn blog.
Aandacht verdienen, niet kopen
Dit is in lijn met het inzicht dat de top3 vooral inzet op het creëren van eigen mediakanalen met de doelgroep. Ze vermijden waar mogelijk of soms zelfs helemaal betaalde uitingen in media. De waarde van de content, inhoudelijk en in vorm, voor de doelgroep staat centraal in handelen en denken. Aandacht dient verdiend en niet gekocht te worden.
Kleine stappen voor consumenten, grote doorbraken voor professionals
Waar consumenten geïnspireerd worden door de organisaties die met kleine stappen naar een oplossing toewerken, laten professionals zich meer inspireren door grote doorbraken. In de top 10 van de businessranking zien we daarom ook enkele andere namen, zoals Uber en Airbnb terug. Twee organisaties die vanuit het niets respectievelijk de traditionele taxiwereld en hotelwereld op zijn kop zetten.
Verrassende ontwikkelingen
2016 laat, meer dan eerdere jaren, opvallend veel nieuwe binnenkomers zien. Elk jaar worden nieuwe organisaties onderzocht. Zelden halen deze de top 40. Dit jaar wel: Dopper, KWF, Nespresso, Gazelle en Bugaboo sieren nu bijvoorbeeld de lijst. Traditionele A-merken verliezen juist steeds meer inspiratiewaarde: Unox en Coca-Cola vallen dit jaar uit de ranking. Eerder gebeurde dit al met Heineken. Ook in de elektronica is een opvallende ontwikkeling zichtbaar. Waar we twee jaar geleden berichtten dat Samsung Apple had verslagen, hebben de giganten nu weer stuivertje gewisseld, en hoe! Apple haalt de 13e plaats, terwijl Samsung het moet stellen met een 22e positie (vorig jaar nog nummer 3). Met Vandebron (30) ten slotte, is Triodos Bank (26) eindelijk niet meer de enige dienstverlener in de Inspirerende 40.
Methodiek
Synergie deed onderzoek onder consumenten en businessprofessionals, in samenwerking met Adfo Groep. Aan 1.918 ‘consumenten’ en 850 business- en marketingprofessionals werd gevraagd hoe zij de genomineerde organisaties zien en rangschikken. Waarom organisaties inspirerend zijn, blijkt gebaseerd op vier pijlers. Die pijlers zijn: (1) visie, (2) organisatie, (3) producten en (4) relatie. Hoewel het gewicht van de pijlers ten opzichte van elkaar per jaar iets verschilt, blijven de pijlers zelf al zes jaar onveranderd. Daarmee wordt het steeds beter mogelijk om niet alleen te weten wie inspireren, maar vooral ook hoe andere organisaties dit kunnen leren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!