Op donderdag 13 april 2023 vindt voor de zestiende keer het Legend Diner plaats. Een bijzondere avond die volledig in het teken staat van de mensen die in het verleden, heden en de toekomst een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan de ontwikkeling van het marketingvakgebied (Creatie, Media, Tech en Data).
In aanloop naar het Legend Diner gaat Naomi Wallenburg (communicatiemanager bij VIA) in gesprek met de drie winnaars van het laatste diner. Een interviewdrieluik over succes, de toekomst van de reclame- en marketingindustrie en werk om trots op te zijn. Het derde interview is met Darre van Dijk, Chief Creative Officer TBWA\NEBOKO Amsterdam, Global CCO voor de accounts van Philips, McDonald’s, Adidas en winnaar van de allereerste Today’s Legend Award.
Darre, jij bent de eerste die in de Hall of Fame is opgenomen als Today’s Legend. Wat is het eerste wat in je opkomt als je terugdenkt aan de uitreiking?
Eerlijk? Ik dacht ‘What the fuck’ doe ik bij dit gezelschap? Rik Ledder (CEO TBWA\NEBOKO en voorzitter van VIA) zei: “Joh, ga gewoon een keer mee.” Ik zag dus werkelijk niets aankomen. Ik voelde me verrast en vond het een mooie erkenning. Ook omdat het in mijn geval ging om een nieuwe prijs. Today’s Legend. Dat betekent dat je er nog middenin zit.
Volgens het VIA-bestuur was je heel duidelijk de meest onderscheidende persoon van dat jaar in ons vak
Als ik het verhaal van Marjon terughaal, meen ik me te herinneren dat ze zei dat ik een jaloersmakende manier van werken heb, de tijdsgeest aanvoel met mijn creativiteit en toon. En ook nog eens muziek maak en toepas, wat ontzettend opvalt. Maar misschien zeg ik het nu mooier dan het was haha.
Klopt, in de speech werd inderdaad aangehaald dat je enorm ervaren bent, maar nog steeds zeer verbindend en tegelijkertijd polariserend. Je staat altijd met één been in de creatieve wereld, maar je weet ook zeer goed wat er speelt in de boardroom van je klanten. Herkende je jezelf in het verhaal?
Als de creatieve leider van TBWA\NEBOKO ga ik vooral reviewend door het leven. Ik zorg voor de juiste energie, zie de kansen, zie het idee, en ben vaak de spreekbuis en sparringpartner richting CMO’s en CEO’s, dus daar zit inderdaad een kern van waarheid in. Ik geloof dat ik de prijs vooral heb gewonnen door mijn energie. Mensen weten dat ik geloof dat voor alles een creatieve oplossing bestaat en dat ik net zo lang doorga tot ik hem gevonden heb.
Heeft het winnen van de award ook een positieve bijdrage aan jouw zakelijke successen geleverd?
Nee, eerlijk gezegd is het even op een roze wolk en daarna gewoon weer verder met de volgende projecten. Je bent zo goed als je laatste werk. En dat wil ik nog wel een tijdje doen. Misschien krijg ik dan ooit die andere Legend Award.
Over de toekomst gesproken: waar zie je jezelf over vijf jaar?
Dat is een hele goeie vraag. Dat is namelijk iets wat ik altijd vraag aan mijn mensen. Ik voel me gezegend dat ik nu zeven jaar bij TBWA zit en een hoop heb zien veranderen. Simon Neefjes heeft zowel mij als Rik aangenomen en heeft daarmee het stokje overgedragen. Hij wilde verandering en heeft in ons de mensen gevonden die dat konden doen. Ik ben hem daar heel dankbaar voor, want ik heb mezelf daardoor ook weer kunnen uitdagen. Ik speel inmiddels niet alleen een rol in het Nederlandse bureau, maar ook in het Internationale TBWA-netwerk met de global creatieve verantwoordelijkheid voor McDonalds. Daarnaast help ik mee aan Philips en Adidas Global. Ik hou van het internationale spel. Dat deed ik ook bij Ogilvy, wat ons destijds de Europese Coca Cola-campagnes opleverde.
Terug naar je vraag. Over vijf jaar zit ik denk ik of in een nog grotere global rol binnen TBWA of ik ga juist helemaal terug naar de roots en run een eigen bureau met tien jonge mensen om me heen die ik coach en ondersteun. Of ik doe gewoon allebei. We’ll see. Over vijf jaar zullen we het weten.
Over coaching gesproken: welke tips zou je geven aan jonge professionals die net beginnen in de reclame- en marketingindustrie?
Wat ik bij de jongere generatie merk, is dat de work life balance belangrijker is dan vroeger. Waarschijnlijk is dat een goede mentaliteit. Alleen ben ik opgegroeid in een wereld waar je keihard werkt om vooruit te komen. Tegelijkertijd ben ik mij ervan bewust dat hard werken niet is wat je doet opvallen. Goed werk wel. En als je dat in vier dagen kan, is dat prima. Zolang je maar het verschil maakt en zorgt dat je wanted bent binnen je organisatie. Dan krijg je vanzelf vleugels en wordt het steeds leuker.
Hoe maak je volgens jou dat verschil? Wat is de belangrijkste voorwaarde voor succes?
Dicht bij jezelf blijven. Verplaats je in de gewone mens. Denk niet dat als je klakkeloos de briefing volgt het goed werk oplevert. Blijf alert en verplaats je in je eigen consumentengedrag. Kijk om je heen. Naar je kinderen, naar je vrienden of partner. Reclame is geen rocket science. We zijn allemaal ontvankelijk voor een verhaal, een bijzonder feit, mooie muziek, mooie beelden. En we hebben allemaal een hekel aan reclame. Want die wordt ons vaak opgelegd en kunnen we niet wegklikken. Bedenk dat maar als je met reclame bezig bent.
Hoe blijf je zelf creatief en innovatief in je werk?
Door geïnteresseerd te blijven. Door naar jonge mensen te luisteren. Door te praten en open te staan voor nieuwe dingen. Probeer ze uit, ook al vind je het niks. Door dat ook altijd zelf te blijven doen, hoop ik ook de volgende generatie te inspireren. Het vak mag wel wat meer swag krijgen als je het mij vraagt. Heel soms lijkt de reclamewereld een beetje ingekakt. We kunnen wel wat meer rock-'n-roll, maar dan van deze tijd, gebruiken. Die beweging in gang zetten, is aan de ‘Legend-generatie’: jonge mensen motiveren, maar zelf ook het vak interessant houden. Laten we er samen voor zorgen dat van alles wat we doen meer positiviteit afstraalt.
Lees ook de overige artikelen uit deze interviewdrieluik
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!