Op donderdag 13 april 2023 vindt voor de zestiende keer het Legend Diner plaats. Een bijzondere avond die volledig in het teken staat van de mensen die in het verleden, heden en de toekomst een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan de ontwikkeling van het marketingvakgebied (Creatie, Media, Tech en Data).
In aanloop naar het Legend Diner gaat Naomi Wallenburg, communicatiemanager bij VIA, in gesprek met de drie winnaars van het laatste diner. Een interview drieluik over succes, de toekomst van de reclame- en marketingindustrie en werk om trots op te zijn. Het eerste interview is met Charley Peereboom, Managing Director bij Megawatt, bestuurslid VIA en in 2021 tijdens het Legend Diner uitgeroepen tot 'Next Legend'.
Charley, wat is het eerste wat in je opkomt als je terugdenkt aan het Legend-diner waar jij jouw prijs kreeg uitgereikt?
Ik had het totaal niet verwacht. Vooral niet toen ik de andere twee kanshebbers ontmoet had. Ik denk dat de Brabantse en wellicht ook vrouwelijke bescheidenheid me in dit geval parten heeft gespeeld. Hierdoor stond ik eigenlijk met mijn bek vol tanden, maar was wel vervuld van trots.
De concurrentie was dan misschien wel groot, maar jij ging er met de ‘Next Legend-Award’ vandoor. Waarom denk je dat jij hem gewonnen hebt?
Ik denk dat het vooral komt omdat ik heel ambitieus ben. Anderhalf jaar geleden zat ik nog in een tussenlaag in een grotere organisatie. Op papier had ik een flink team onder mij met een grote verantwoordelijkheid, maar in de praktijk voelde ik de vrijheid niet. Ik ontwikkelde steeds meer een eigen visie en op het moment dat ik mezelf moest presenteren voor de jury had ik de ruimte om die eigen visie voor het eerst volledig te delen. Ik denk dat daarnaast mijn passie voor het vak en mijn ambitie om iets bij te dragen ze over de streep heeft getrokken.
Niet lang daarna ben je gevraagd voor het VIA-bestuur en inmiddels ben je Managing Director bij Megawatt, een bureau met meer dan 50 fte. Denk je dat het winnen van de award een positieve bijdrage aan jouw zakelijke successen heeft geleverd?
100%. Het heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven. Ik wist wel dat ik iets kon, maar die avond groeide het besef dat de ‘grote bureaubazen’ uit Amsterdam ook maar gewoon mensen zijn en met dezelfde uitdagingen zitten. Dat heeft mij veel gebracht. Dat lijkt een inkoppertje, maar toch voelt het als 30-jarige heel anders. Mede hierdoor durfde ik afgelopen jaar de stap te zetten naar het leiden van een bureau, iets wat ik anders zeker nog een brug te ver had gevonden.
Wat is volgens jou de belangrijkste voorwaarde voor succes in de reclamewereld?
Om in mijn rol als MD succes te hebben binnen de reclamewereld is samenwerken heel belangrijk. Natuurlijk intern, maar juist ook extern met andere bureaus. Uiteindelijk hakken we allemaal met hetzelfde bijltje. We lopen allemaal tegen schaarste op de markt aan. Hebben last van de inflatie en tegelijkertijd ook moeilijke gesprekken over tariefsverhogingen met klant. Om maar niet te spreken over de uitdaging een veilig werkklimaat te scheppen, en de principiële uitdagingen: werk je nou wel of niet voor dat ene gokmerk. Door met elkaar te praten en elkaar te helpen als bureaus, maken we het vak (weer) aantrekkelijk én kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn.
Als je kijkt naar de toekomst van het vak, wat zijn dan volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen die we in de gaten moeten houden? Wat is jouw visie op de toekomst?
Het is ontzettend fascinerend wat er nu allemaal gebeurt op het gebied van AI. De ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel dat ik echt heel nieuwsgierig ben naar waar dit naartoe gaat. Sommigen zijn in de veronderstelling dat AI ons werk gaat overnemen, maar ik ben van mening dat ChatGPT nooit een nieuwe dienst zal ontwikkelen, de creatieven of strategen bij een bureau wel. ChatGPT zal nooit die kans spotten die uniek is voor die ene klant, creatieven of strategen wel. Of dat ene geweldig haakje voor die oudejaarscommercial? Ik geloof dat dat echt uit creatieve mensen voort blijft komen. De kracht van creatie is er een die je dus nooit moet onderschatten, maar die soms wel onder druk staat en zal blijven staan. En dat is eeuwig zonde, op creativiteit mag in mijn optiek nooit bezuinigd worden.
En waar zie je jezelf over vijf jaar?
Dat is een hele goede vraag. Tot mijn huidige rol had ik steeds heel helder waar ik naartoe zou willen groeien: van teamlead account, naar operations manager, naar managing director van een heel mooi bureau. Ik ben van nature onrustig van aard. Ik moet continu uitgedaagd worden. Ik verwacht in de komende jaren nog volop bij Megawatt te worden uitgedaagd. En mocht dat niet meer het geval zijn, dan zie ik wel wat er op mijn pad komt.
Welke tips zou je geven aan jonge professionals die net beginnen in de reclame- en marketingindustrie?
Het is heel belangrijk om je eigen normen en waarden op papier te zetten. Waar wil je voor gaan en waarvoor niet? Ik merk dat heel veel merken, bureaus en (jonge) professionals bezig zijn met een groene toekomst. Dat is supergoed, maar realistisch gezien kunnen we de wereld niet van de ene op andere dag volledig veranderen. Dus in plaats van tegen 50 procent van de merken nee te zeggen (want massaproductie, niet B Corp of geen maatschappelijk belang), hoop ik dat jonge professionals zich soms iets meer open willen stellen om van binnenuit mee de verandering door te gaan voeren. Want al voelt het soms niet zo, wij hebben de sleutel in handen om gedragsverandering in de maatschappij door te voeren.
Nog maar een paar weken en dan neemt de volgende legend het stokje van je over. Welke bijzondere eigenschappen moet deze persoon volgens jou hebben om een van de Legend Awards in de wacht te slepen?
Het moet in ieder geval iemand zijn die de intrinsieke motivatie heeft om vanuit welke rol dan ook het vak beter te maken. Iemand die de passie heeft om uitdagingen om te zetten in kansen en dat samen met anderen wil doen. Maar vooral iemand die voor zijn of haar mensen staat en tegelijkertijd prachtig, betekenisvol werk creëert. Als ik het zo omschrijf lijkt het bijna een speld in een hooiberg, maar gelukkig weet ik dat er in ons vak heel veel mensen zijn die dit allemaal waarmaken. Ik ben benieuwd, en kijk ernaar uit om deze mooie titel over te dragen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!