Op donderdag 13 april 2023 vindt voor de zestiende keer het Legend Diner plaats. Een bijzondere avond die volledig in het teken staat van de mensen die in het verleden, heden en de toekomst een belangrijke bijdrage hebben geleverd en leveren aan de ontwikkeling van het marketingvakgebied (Creatie, Media, Tech en Data).
In aanloop naar het Legend Diner gaat Naomi Wallenburg (communicatiemanager bij VIA) in gesprek met de drie winnaars van het laatste diner. Een interviewdrieluik over succes, de toekomst van de reclame- en marketingindustrie en werk om trots op te zijn. In het tweede gesprek gaat Naomi in gesprek met Ralph Wisbrun die in 2021 tijdens het Legend Diner als de volgende VIA Legend werd bestempeld en hierdoor aansluit in de Legend-galerie van andere reclamehelden als Hans van Walbeek, Walter van der Mee, Simon Neefjes, Bart Kuiper en Erik Kessels.
Ralph, wat is het eerste wat in je opkomt als je terugdenkt aan het moment dat je werd uitgroepen tot ‘Legend’?
Als heel bijzonder, er zijn namelijk niet zo veel persoonlijke prijzen in het vak. Er zit natuurlijk altijd een discutabele kant aan, want waarom die wel en die niet? Maar ik voel me natuurlijk heel vereerd. Wat ik het leukste aan deze uitreiking vond, was dat mijn hele familie er was. Zij hadden eigenlijk geen idee wat voor wereld de reclamewereld is. Dus dat vond ik erg mooi om te laten zien aan ze. En ik heb wel een soort statuur gekregen bij mijn vrienden: zo van, jij kan echt wat!
Waarom denk je dat jij hem gewonnen hebt?
Ik denk dat als je lang genoeg bezig blijft, dat je op een gegeven moment krijgt, ja wie anders? Haha, dat denk ik! Maar ik weet het niet. Het kan te maken hebben met het feit dat ik altijd mezelf blijf ontwikkelen. Ik sta nooit stil. Een andere optie is dat het een erkenning is voor de tijd dat ik bij VEA zat en ik met Simon Neefjes daar de boel op zijn kop heb gezet. Het was in de tijd dat het Legend Diner pas voor de eerste keer werd georganiseerd. In diezelfde periode hebben we zoveel andere initiatieven gelanceerd, zoals de 24uur van de reclame, om de reclamewereld wat groter te maken en aantrekkelijker voor de jongere generatie. En dat is gelukt. Wat ik zo leuk vind aan het Legend Diner is dat de oudere en de jongere generatie uit het vak bij elkaar aan tafel zitten. Ik hoor en leer op zo’n avond zo veel, en tegelijkertijd leert de nieuwe generatie ook weer veel van ons. En dat maakt deze avonden extra bijzonder.
Dit jaar komt daar nog een hele nieuwe doelgroep bij. Naast reclamemensen, worden nu ook de talenten en legends uit de media-, tech- en data-industrie uitgenodigd. Hoe kijk je daar tegenaan?
Heel goed, want deze club mensen hoort onmiskenbaar bij ons vak. Al die elementen zijn vaak van groot belang om consumenten te bereiken en te overtuigen. Dat jullie als organisatie ook het aantal awards hebben verbreed met prijzen als Most Valuable Player en Rookie of the Year, zie ik als een positieve ontwikkeling. Het Legend Diner krijgt daardoor nog meer statuur.
Over statuur gesproken, wat is volgens jou de belangrijkste voorwaarde voor succes in de reclamewereld?
Heel veel mensen zeggen: je moet nieuwsgierig zijn of je moet zus of je moet zo. Tuurlijk moet je dat allemaal zijn, maar dat moet je in alle vakken zijn. Ik denk dat de grootste opdracht toch wel is, dat wanneer je een klant, product of dienst hebt, je de essentie weet te raken van wat het is. Simpel maken. En dat dan heel veel groter maken. Daar gaat het om. Maar het kost je heel veel kracht om daar te komen. Of om met de woorden van Johan Cruijff te spreken: “Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.” En dat is de essentie van ons vak. Alles afpellen, simpel maken en die simpelheid weer groter maken.
"Om simpel te kunnen voetballen moet je hard trainen", was een van zijn andere bekende uitspraken. Wat doe jij om creatief en innovatief te blijven in je werk? Er zijn maar weinig andere vakgebieden dan reclame die zo vaak veranderen.
Heel veel lezen, je ogen goed openhouden en altijd open blijven staan voor heel veel nieuwe dingen. Je moet naadloos gevoel hebben voor wat consumenten beweegt. Ik vind dat reclamemensen nooit in een bubbel mogen zitten. Die moeten heel veel bubbels voelen. Om consumenten te bereiken, moet je weten hoe ze zich bewegen, hoe ze denken, wat ze leuk vinden en waar ze naar toe willen. En dat maakt mensen uit de reclamewereld ook zo leuk. Ze zijn altijd voorwaarts gericht. Ze willen dat er altijd iets gebeurt, en gebeurt er niets? Dan zorgen ze er zelf wel voor dat het leven niet saai wordt.
Over vooruitkijken gesproken, waar zie je jezelf over vijf jaar?
Dan doe ik nog steeds waar ik goed in ben: organisaties en bedrijven helpen om hun positionering scherp te stellen. Ik heb zelf veel meters gemaakt en daardoor ook veel fouten. Fouten waar anderen weer van kunnen leren. Bepaalde patronen komen namelijk in elk bedrijf voor en komen altijd weer terug. Of je nou in de digitale wereld of social media werkzaam bent.
Terugkijkend op je carrière, op welk werk ben je het meest trots?
Waar ik het meest trots op ben is dat ik 25 jaar lang in de top heb mogen meedoen. In die jaren heb ik voor de mooiste en grootste merken mogen werken en daar veel (inter)nationale prijzen mee gewonnen. Maar er is ook een fase geweest waarin het minder goed ging. Dat we toen uit dat dal zijn gekropen om vervolgens weer flink te groeien, is iets waar ik met trots op terugkijk.
Welke tips zou je geven aan jonge professionals die net beginnen in de reclame- en marketingindustrie?
Blijf bij de inhoud en zorg dat je altijd de beste oplossing voor je klant bedenkt. Want dat is het vak. En laat je vooral niet gek maken door kortstondige trends. Ook al wil de klant de meute volgen, doe het niet. Probeer altijd ergens de eerste in te zijn. Wees uniek en probeer je eigen plek te vinden. En als je dat stelselmatig doet, dan kom je vanzelf een keer bovendrijven in de poule van kandidaten die kans maken op de VIA Legend Award.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!