TMG: dalende opbrengsten en EBITDA in eerste negen maanden

Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door een afname van de advertentie-opbrengsten bij print en radio.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Telegraaf Media Groep (TMG) maakte vanochtend de cijfers over de eerste drie kwartalen van dit jaar bekend. ​De omzet daalde in het derde kwartaal 2015 ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar met 4,8%. Dit wordt mede gedreven door de opschoning van de portfolio, onder meer Sp!ts, alsmede de teruggang in inkomsten bij Radio Veronica. 

De opbrengsten gingen naar beneden over de eerste negen maanden met € 25,9 miljoen (- 6,8%). Lagere kosten konden dit niet geheel compenseren waardoor de EBITDA daalde met € 6,4 miljoen(- 19,9%). Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling van de advertentie-opbrengsten met € 17,9 miljoen (- 14,7%), bij de print- en radioactiviteiten.



Oplageomzet 
De oplageomzet laat een relatief geringe min zien van € 5,0 miljoen (- 2,4%). De lagere oplageomzet bij zowel landelijke als regionale media wordt deels gecompenseerd met hogere opbrengsten bij Keesing Media Group, gedreven door de uitgave van meer titels,&;waaronder kleurboeken voor volwassenen&;, zo meldt TMG in het persbericht. Bij De Telegraaf is het jaarlijks bereik van de krant (print en digitaal) toegenomen tot de helft van de Nederlandse bevolking.

Sky Radio Group
De opbrengsten van Sky Radio Group daalden met € 5,0 miljoen (- 19,5 %). Dit is exclusief een eenmalig positief effect van € 1,9 miljoen vorig jaar als gevolg van de verkoop van de internationale activiteiten en het intellectueel eigendom van MyRadio.

Dalende kosten
Voor TMG als geheel gingen de kosten (exclusief afschrijvingen) omlaag met € 19,6 miljoen met name vanwege een daling van de aan de oplage gerelateerde grondstof-, druk- en distributiekosten (- € 10,2 miljoen). De personeelskosten daalden met € 3,3 miljoen als gevolg van fte-reducties uit de lopende reorganisaties bij zowel TMG Landelijke Media als Holland Media Combinatie.


Opbrengsten derde kwartaal
De opbrengsten daalden in het derde kwartaal met € 5,9 miljoen (- 4,8%) ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. Deze daling was relatief minder sterk dan in de eerste twee kwartalen van 2015, toen deze 7,1 % was. De lagere opbrengsten worden voornamelijk veroorzaakt door een daling van de advertentie-inkomsten organisatiebreed met € 4,5 miljoen (- 13,1%). De oplage-inkomsten daalden licht met € 1,1 miljoen (- 1,6%).

De EBITDA kwam in het derde kwartaal uit op € 6,7 miljoen ten opzichte van € 9,8 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar. De lagere opbrengsten konden voor een belangrijk deel gecompenseerd worden door diverse kostenbesparingsinitiatieven en lagere aan de omzet gerelateerde kosten.

Ceo Geert-Jan van der Snoek: &;Waar we de eerste helft van 2015 vooral gericht waren op het aanpassen van de organisatie, met als gevolg verstrekkende veranderprocessen, verschuift de focus inmiddels duidelijk naar nieuwe initiatieven. In dit verband noem ik de recent aangekondigde benoemingen binnen de organisatie gecombineerd met alle initiatieven op het gebied van nieuwe producten, proposities en verdienmodellen.&;

Lees ook: 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie